Bilden av Sverige är att vi är en stark exportör av turism och musik men fortfarande står industriföretagen för hela 91 procent av all export. Det berättade Annika Arpfors, regionchef för Teknikföretagen i Region Öst, när hon besökte Tillväxtdagen på Gränsö.
Även bilden av Västervik, vad gäller export, är kanske inte helt balanserad, enligt Arpfors.
– När man tänker på Västervik tänker man kanske på turism, handel och möjligtvis jordbruk, men industrin är fortfarande en stor sektor i kommunen. Hela 20 procent av alla sysselsatta arbetar inom industrin.
Samtidigt har många företag problem med kompetensförsörjning. Under en omröstning på Tillväxtdagen slog man fast att cirka 40 procent av näringslivet i Västervik har problem med att knyta rätt kompetens till sitt företag. Vad behövs? Man behöver ett tydligt samarbete mellan företagslivet och skolan. En annan viktig del är att som företag lära sig förstå den generation man vänder sig till.
– Dagens ungdomsgeneration är digitaliserad, de lever för dagen och vill ha många karriärsmöjligheter, de är rädda för att bli instängda, berättar Annika Arpfors.
Hon nämner generationens livsinställning som "YOLO", en förkortning av "You Ony Live Ones", som betyder "man lever bara en gång"
Arpfors slår även fast att flera tunga arbetsgrupper i landet har en förlegad bild av industrin i Sverige och att det är en god tanke att vara medveten om detta när man ska rekrytera.
Under diskussionen efter Arpfors inledning påtalas vikten av att knyta ungdomar till sina verksamheter. Flera i publiken berättar att deras bild av ungdomarna är att de har dålig koll på vad som finns för arbetsmöjligheter i Västervik. Skolan kommer sällan ut till arbetsplatserna, ibland på grund av dålig planering och framförhållning.
– Som företagare kan man inte ta emot en skolklass om de inte hör av sig i god tid innan, sa en av företagarna i publiken.
Arpfors håller med men är samtidigt självkritisk. Vi har misslyckats att visa upp vår industri för ungdomsgenerationen och även misslyckats med att förmedla att Sverige fortfarande är en industrination.
– Inom industrin finns fortfarande en framtid, det gäller bara att ständigt påminna folk om det, säger Arpfors.
Något som hänger ihop med detta är det faktum att allt fler företag väljer att sätta sin produktion utomlands. Hur ska vi får dem att komma tillbaka till Sverige?
Om detta talade civilingenjören Anna Fredriksson som doktorerat i ämnet. Varför vill företagen flytta? Ett skäl är att man vill komma nära marknaden. Ett annan är att nå fler och nya leverantörer. Ett tredje är krav från kunden.
Enligt en enkätundersökning har 36 procent av svenskproducerande företag flyttat utomlands, de flesta till Östeuropa. Det finns alltså en klar majoritet av företag som är kvar inom Sverige.
– Jag ser stora fördelar med att vara kvar i Sverige, att behålla närheten till sina kunder och konkurrenter. Att det alltid skulle vara lönsamt att flytta är en myt, säger Anna Fredriksson.
Att flytta sitt bolag ger en mindre kunskap om sitt bolag, fler resor och mer administration, vilket samtliga kostar pengar. Man vinner också på att de verksamma inom bolaget kommer från samma ledarskapstraditioner och syn på samhället, enligt Fredriksson.
Faran med att stora delar av industrin flyttar utomlands är i synnerhet forskningen som även den blir drabbad, menar Fredriksson.
– Det är ingen idé att satsa på forskning och utbildning om inte produktionen stannar i Sverige, försvinner produktionen försvinner tillslut forskningen också.