Efter ett tufft år med försäljningsnedgångar ser handlarna ljuset i tunneln.
- Vi klädesbutiker har haft det svårt i år. Vi har haft en jättetuff höst om man ska tro Handelns Utredningsinstitut, HUI. Det har sålts dåligt. Många har suttit med stora lager. Vi har också känt av att det gått sämre. Någon månad såg vi en minskning i försäljningen på hela sju procent. Och det handlar om mycket pengar. Men vi ser också att julhandeln kommer att hjälpa oss rejält, säger Henrik Samuelsson, regionchef på Lindex.
Detaljhandeln har kämpat med två hinder i år. Hushållen har oroat sig för omvärldsekonomin och så har konsumenterna valt att lägga pengar på annat. Bilförsäljningen och restaurangbranschen som gick dåligt under finanskrisen 2008 och 2009 har utvecklats starkt i år i Sverige enligt HUI. Att bilförsäljning och restaurang går bättre beskrivs som ett uppdämt behov av dessa varor och tjänster.
- Folk har valt att gå i samma jacka som förra året. Här inne i butiken har vi istället haft sju personer på kort tid som kommit in och tittat och sedan berättat att de ska på en jorden-runt- resa istället för att shoppa mycket kläder, berättar Petra Edlund.
HUI:s prognos för julmånaden december talar ändå för en omsättning på 65,2 miljoner kronor. Det är en ökning med en procent jämfört med 2010. Det innebär att svenska folket i genomsnitt köpte detaljhandelsvaror för 6 900 kronor per person i december.
Trots detaljhandelns tuffa år lär det alltså bli rekord i år igen.
- Vi får se när vi släpper rapporten i slutet av januari. Vi gjorde en prognos i november. Den visade på en procents ökning i julhandeln jämfört med 2010. Vi tror på den fortfarande. Signalerna från julrean tyder på det. Det har ju varit en fantastisk rea för konsumenterna eftersom det gått dåligt för många affärer i höst, säger Jonas Arnberg, analytiker på HUI.