Vision om fler elbilar

Västerviks kommun har en energi- och klimatstrategi som till att börja med sträcker sig fram till 2020. I den finns visioner om att deras verksamhet ska innehålla fler eldrivna bilar.

Foto: Ilkka Ranta

Elektriskt2015-12-16 08:00

När Västerviks kommun har sammanställt var deras utsläpp kommer från, så hamnar transporter föga förvånande högt upp på listan. I Västerviks kommuns regi finns ungefär 300 personbilar och på det området ser de stora möjligheter att minska utsläppen.

– Det händer massor kring elbilar just nu, och de blir hela tiden bättre, säger Mikael Nyman, klimat- och energirådgivare i Västerviks kommun.

Just nu äger kommunen ingen egen elbil, men det ska det bli ändring på i framtiden är tanken.

– Att sätta ett exakt antal eller år är svårt. Men längre fram ska en tredjedel av våra bilar kunna vara eldrivna, säger Mikael Nyman.

En tredjedel skulle i så fall innebära ett 100-tal fordon. Just stora, tunga fordon som sopbilar blir svårt, men vanliga personbilar som exempelvis hemtjänsten använder, ska utan problem kunna drivas med el.

– Vi tittar just nu på fyra olika varianter, säger Nyman.

– En elbil tar ungefär åtta timmar att ladda upp till max. Hur länge batteriet håller beror på om det är sommar eller vinter. På vintern är det 14–15 mil och på sommaren 18–19 mil.

Några mål som Västerviks kommun har satt upp till 2020 är bland annat: den totala energiförbrukningen inom kommunen som geografiskt område minskat med 20 procent sedan 2008, Energianvändningen vid kommunkoncernens resor och transporter har minskat med 20 procent jämfört med 2012 och minst 80 procent av samtliga personbilar och mindre lastbilar i kommunkoncernens fordonsenhet körs med fossilbränslefria drivmedel som biogas, el, biodiesel och etanol.

Elbilar

En elbil är en bil som drivs av en eller flera elmotorer som strömförsörjs av batterier. I motsats till hybridbilar, som kombinerar eldrift med en förbränningsmotor, är elbilar en slags elfordon som enbart använder eldrift. En elbils egenskaper beror till stor del på batterierna, som bland annat är avgörande för räckvidden (körsträckan mellan laddningar) och laddningstiden. Den vanligaste batteritypen i dagens elbilar är litiumjonackumulator.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om