Efter försäljningsrekord under Black Friday i november frågade sig många om ökningen skedde på bekostnad av julhandeln. Men i flera branscher verkar stark försäljning på readagen och i julhandeln gå hand i hand. Ett exempel är hemelektronik, där Elgiganten rapporterar en decemberhandel som växt med 9 procent sedan förra året.

Julhandeln har gått fantastiskt bra för oss. Vi ser inte riktigt konkurrensen med Black Friday, då köper kunderna produkter till hemmet medan julhandeln handlar om julklappar, säger Elgigantens vd Niclas Eriksson.

Elektronikkedjans storsäljare under julhandeln har framför allt varit telefoner och hörlurar.

Artikelbild

| Top-Toys konkurs har bäddat för Lekias dominans på leksaksmarknaden.

Någon utbredd köpskam i kölvattnet av klimatdebatten är inget Niclas Eriksson märkt av, men han säger att kunderna i dag efterfrågar en annan typ av produkter jämfört med för några år sedan.

Man är mer noga med att produkten faktiskt fyller en funktion, och köper hellre lite dyrare produkter mer sällan, säger han.

Hos konkurrenten Media Markt har försäljningen också ökat jämfört med föregående år.

Leksaks-succé

I leksaksbranschen blir jämförelsen med förra året lite klurig, då marknadsledande Top Toy, som tidigare ägdeBR leksaker och Toys R Us, gick i konkurs i december 2018. Det här har lämnat plats för en ny leksaksjätte i Sverige, Lekia.

För leksaksbranschen är julhandeln oerhört viktig och det har verkligen varit succé för oss. Försäljningen är dubbelt så hög som förra året, säger Lekias vd Baldvin Georgsson.

Lekia har sedan Top Toys konkurs öppnat 37 nya butiker, vilket är den största anledningen till försäljningsökningen.

Vi har kunnat öppna i många attraktiva lägen, och vi tror verkligen på framtiden för den fysiska butiken, säger Baldvin Georgsson.

Vädret försvårar

Sämre ser det ut i modebranschen. Klädförsäljningen minskade i december med 3 procent och skoförsäljningen med 10 procent jämfört med förra året, enligt statistik från Svensk handel. En anledning är det milda vädret.

Nu när det inte blivit någon snö har de behovsstyrda köpen av vinterkläder inte blivit av. Vi har fått hjälpa till lite grann med mer reor, säger Kristian Lustin, vd för modeföretaget Retail and Brands, som driver kedjorna Polarn o Pyret och Brothers.

I bokbranschen minskar försäljningen av fysiska böcker, vilket gör julen allt viktigare för branschen. Och årets julhandel gick förhållandevis bra.

Det blev tillväxt jämfört med åren 2016–2018, och det gick bättre än vad vi hade prognostiserat. Jag vill inte prata om procent men det är en klar förbättring, säger Sakari Luovio, försäljningschef på Adlibris, till branschtidningen Svensk Bokhandel.

Siffrorna pekar uppåt

SCB:s statistik för detaljhandelns försäljning i sin helhet under december offentliggörs den 28 januari. Men redan nu finns indikationer på att det sannolikt är fina siffror. Enligt statistik från betalföretaget Nets ökade köpen i fysiska butiker med fyra procent – och näthandeln med 11,7 procent – under december, jämfört med 2018.

 Det är glädjande siffror för den fysiska handeln som är under press från e-handeln. Det är tydligt att man fortfarande gillar att gå runt i butiker för att handla, säger Nets e-handelsexpert Patrik Müller.