"Ett stelbent och orimligt system"

Torsten Carlsson är missnöjd med KLT:s taxesystem för färdtjänst som han anser är stelbent och orimligt.

Fundersam. Torsten Carlsson undrar om fler har stött på samma problem med färdtjänsten som han själv.

Fundersam. Torsten Carlsson undrar om fler har stött på samma problem med färdtjänsten som han själv.

Foto: Kenny Wiis

Färdtjänst2014-05-16 11:43

Torsten Carlsson har en dotter med Downs syndrom. Hon pendlar varje vardag mellan hemmet i Västervik och den dagliga verksamheten i Getterum. Hon använder KLT:s färdtjänst och priset för detta är 960 kronor i månaden.

Så långt är det inga problem. Men Torsten har en annan faktor som han ställer sig frågande till.

Ett exempel: en gång ringde Torsten chauffören och bad om att få dottern avsläppt vid ICA Maxi i stället för vid deras hem vid Tändsticksområdet, så att de kunde handla tillsammans. Då tvingades de betala 48 kronor extra.

– Det berodde på att resan avslutades före slutdestinationen som är vårt hem. Det jag tycker är märkligt är att KLT gör så trots att ressträckan blir kortare och att de sparar tid. Det finns inga rimliga argument för att de ska göra på det sättet, säger Torsten Carlsson.

Betalningen på 48 kronor har drabbat Torsten varje gång dottern inte har åkt till just slutdestinationen.

– Att KLT inte kan vara mer flexibla är väldigt stelbent, säger han.

VT tog kontakt med Kalmar Läns Trafik, som representerades av Karolina Ekström, presskontakt och ansvarig för allmänna informationsfrågor.

– Jag pratade med de som har hand om sånt här, och de kände till ärendet. Det ligger till som så att i det pendelkortet som han har köpt, så ingår det helt enkelt inte avvikelser, säger Karolina Ekström som dock medger att hon förstår Torstens funderingar:

– Men vi har våra riktlinjer och reglementen som gäller över hela Sverige att följa. Det finns en möjlighet för honom att köpa ett annat kort som minskar kostnaderna för avvikelser, men att helt slippa dem går inte.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om