Under många år var Björn chef för Västerviks flygplats vid Mommehål. Under alla dessa år diskuterades om en utbyggnad av landningsbanan, men något beslut togs aldrig under hans tid som flygplatschef.
– Utbyggnaden av flygplatsen har diskuterats i 30 år. Nästan lika länge som en södra infart till Västervik, säger Björn Blomstrand.
Efter flera turer fram och tillbaka har kommunen nu beslutat att förlänga landningsbanan från nuvarande 800 till 1 200 meter.
– Det här känns väldigt bra när det är förankrat i kommunen, men jag tror inte på det förrän maskinerna är plats, säger Björn, som fyller 70 år den 15 maj.
Närheten
Enligt Björn finns det flera fördelar med att kunna utöka trafiken på flygplatsen.
– Vi har närheten till Baltikum, Gotland och Stockholm. Det tar 40 minuter till Gotland och 50 minuter till Stockholm. Det innebär att vi ska kunna ta emot affärsflyg samt ambulansflyg. Även taxiflyg kan bli aktuellt, men för att det ska bli passagerartrafik krävs en helt annan säkerhet än vad som finns i dagsläget.
– Mommehål är en liten doldis. Vi har många från Tyskland och Holland som landar här.
Tidigare fanns det tre flygplatser i regionen, men nu är det i princip bara Västervik kvar. Oskarshamn är stängd helt och hållet medan Hultsfred har öppet för mest segelflyg och motorflyg.
– Det var vansinne att stänga Oskarshamn. Det är en kanonflygplats, så det jag förstår jag inte. Den står och faller, det är kapitalförstöring.
Hur kom det sig att du blev flygplatschef?
– Det var mera av en slump. Jag fick förfrågan av Gunnar Bergwall, tidigare fastighetschef i kommunen. Jag bor i närheten och det gick bra att kombinera med mitt andra jobb som lärare, svarar Björn, som bor i Mommehål skola. Ett långt stenkast från flygplatsen.
Under sin tid som flygplatschef slapp Björn uppleva några haverier, men han fick vara med några intressant händelser.
– En DC-3 har landat på Mommehål. Sedan var tanken att försvaret skulle landa med sina Herkulesplan, men på grund av tekniskt fel blev det inte av. Kungsair pilotutbildning brukar använda flygplatsen till att träna landningar på. Eftersom landningsbanan är så kort så gäller det att komma in i rätt vinkel.
Trivs i Västervik
Björn är uppväxt i Stockholm och jobbade i Örebro innan flyttlasset gick till Västervik 1982.
En flytt han inte ångrar förrän en sekund.
– Jag åker gärna till Stockholm och det är kul att vara där, men det är nästan roligare att komma hem igen.
– Västervik är en väldigt fin kommun. Närheten till havet samt att inlandet är fantastiskt gör det nästan oslagbart. Det är fantastiskt att kunna visa upp kommunen när man har besökt. Man blir nästan hemmablind i sin egen miljö. Man borde turista mera hemma än vad man gör.
Efter att jobbat som turistchef i Örebro var Björn intresserade att testa på något nytt och då kom erbjudandet att bli chef för projektet Blå Kusten, som band samman kusten från Norrköping till Oskarshamn.
– Dåvarande kommunalrådet Gunnar Oscarsson ringde och tjatade på mig. Till slut sade jag ja.
– Innan jag hade flyttade till Västervik hade jag varit på besök fler gånger, men då hade jag kommit via segelbåt.
Björn jobbade med Blå Kusten under 14–15 år innan han sadlade om och blev lärare. Ett jobb som han behöll fram till pensioneringen.
Båtintresse
Frånsett intresset för flyget, Björn är med i Västervik Flygklubb, så sitter Björn med i styrelsen för Västerviks Museum och Västerviks Kulturhistoriska förening som suppleant.
– Det händer mycket intressant på museet just nu, bland annat Marsprojektet.
Hemma på gårdsplanen står en gammal eka som Björn vårdar ömt tillsammans med sin bror.
– Egentligen skulle vi haft båten i sjön redan, men tanken är att vi ska få i den de närmaste dagarna. Vi kommer att få sitta pumpvakt i början innan träet har tätnat ordentligt.
Tillsammans med flera andra veteranbåtar så kommer Björn ha båten förtöjd nedanför Kulbacken längs med promenadstråket mellan Slottsruinen och Kulbacken.
– Livet som pensionär är fulltecknat. Det finns alltid någonting att göra, konstaterar Björn Blomstrand.