Pamp kåserade kring framtidens antikviteter

Kan något så prosaiskt som en osthyvel bli en framtida antikvitet, eftertraktad av samlare? Ja, varför inte?

Antikexperten Li Pamp drog stor publik till Gamleby folkhögskola på måndagen.

Antikexperten Li Pamp drog stor publik till Gamleby folkhögskola på måndagen.

Foto: Lotta Gometz

Gamleby2019-10-08 18:00

På måndagen gästade antikexperten Li Pamp – känd från tv-program som Antikrundan och Antikmagasinet – Gamleby, inbjuden av Tjustbygdens konstförening.

Rubriken för kåseriet var "Morgondagens antikviteter" – ett ämne som lockade stor publik till Gamleby folkhögskola. 

Men vad är egentligen en antikvitet?

Enligt den framlidne konstnären Bernard Buffet är svaret på den frågan: ”Allt här i världen är en framtida antikvitet”. 

En grundregel bland antikexperter och andra som arbetar med just gamla föremål är ändå att prylen i fråga ska ha minst 100 år på nacken, förklarar Li Pamp.

Det för oss tillbaka till osthyveln, detta flitigt använda bruksföremål som det torde finnas flera av i de flesta svenska hem. Föremålet når faktiskt antikvitetsstatus snart. 

– 1925 fick snickaren Thor Bjørklund patent på sin uppfinning, berättar Li Pamp.

Men det är inte enbart 100-årsregeln som avgör huruvida ett föremål kommer att bli en eftertraktad antikvitet eller inte, poängterar hon. 

–  Vad som de facto blir morgondagens klenoder är omöjligt att veta, menar hon.

Men för den sakens skull kan man ju alltid spekulera:

– Vissa förespråkar moderna designklassiker som Arne Jacobsens stol "Sjuan" eller Poul Henningsens lampor. 

Och då är ju frågan vad det är för föremål som blir klassiker? 

Även här finns flera parametrar som avgör den saken. Li Pamp nämner bland annat innovationsfaktorn, att objektet gärna får vara en patenterad uppfinning. Samt att det har kvaliteter som håller över tid – det gäller materialval och utförande men också konstnärlig kvalitet. 

–Vad gäller det sistnämnda kan det ju vara svårt att avgöra. Personliga preferenser och referenser avgör hur man värderar. 

Sven Lundh, grundare av det småländska möbelföretaget Källemo, formulerade det som att ett föremåls konstnärliga kvalitet handlar om att det ska "tåla ögats slitage". Och designern Mårten Claesson talar å sin sida om "visuell hållbarhet". 

Li Pamp konstaterar att svenskar är ett väldigt funktionsorienterat folk vilket innebär att i Sverige är det som regel bruksföremål som blir designklassiker. Hon tar Margretheskålen som ett talande exempel.

Åter till osthyveln och dess potential som framtida antikvitet.

– Kostvanor ändras. Snart äter vi kanske ost mer som fransmännen, med kniv efter maten, och inte på en macka till frukost. Osthyveln, ett bedårande barn av sin tid, kanske får sin plats i en monter på ett museum över allmogeföremål, funderar Li Pamp.

Antikexperten Li Pamp drog stor publik till Gamleby folkhögskola på måndagen.
Antikexperten Li Pamp drog stor publik till Gamleby folkhögskola på måndagen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!