Det är ett omfattande projekt som ska ge bättre spår genom Gamleby. På en sträcka av ungefär 800 meter blir det i princip ett nytt spår, med ny räls, nya slipers och ny makadam. Två stödmurar, som var i dåligt skick, rustas samtidigt upp.
Under tiden är järnvägstrafiken avstängd och tågen ersätts med buss. Trafiken på spåret stängdes av på söndagskvällen den 24 september och ska, om allt går som planerat, släppas på igen på lördagsmorgonen den 7 oktober klockan halv åtta.
Per Tjernström från Infranord är arbetsledare i Gamleby.
Hur går det med projektet?– Det flyter på bra, tycker jag. Vi har en liten bit kvar att sy ihop, tio meter, säger han.
Sedan ska det på makadam och slutligen ska spåren riktas, så att de är på millimetern raka.
Vägövergången på Rosendalsgatan ska förbättras och bli mjukare, som den på Östra Ringvägen i Gamleby. Samma sak blir det med en övergång i Falerum, men den ingår inte i prislappen för det här projektet.
Under hösten ska stationen i Överum få en ny plattform. Perrongen i Gamleby skulle också behöva åtgärdas, då den är för låg, men det får vänta. Om den höjs upp, kommer den för nära spåret, och perrongen är redan nu ganska smal, så det finns inget att ta av. Eventuella åtgärder skulle alltså påverka hela spårområdet.