De bygger cyklar i Gamleby

Pilen Cykel AB, som tidigare låg i Målilla, tillverkar nu sina cyklar i Gamleby. Nästa år släpps den första elcykeln.

Anställd. Martin Pettersson är en av de två anställda på fabriken.

Anställd. Martin Pettersson är en av de två anställda på fabriken.

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

Gamleby2016-11-15 05:30

Det var 1998 som företaget grundades. Två år senare var den första cykeln färdig att rulla ut i världen, efter intensiva förberedelser med att ta fram prototyp, hitta leverantörer med mera.

Företagets ägare, Louise och Martin Avander, hade tidigare sin produktion i en hyrd lokal i Målilla, men i somras tog de steget att flytta till Tyllinge, som hon är ifrån, och köpa en industrilokal i Gamleby. Det blev den byggnad som tidigare inrymde Skandinaviska Maskinmekano, mittemot Barracuda.

En viktig affärsidé hos Pilen är att kunden ska kunna påverka utseendet på sin cykel i hög grad, inte minst färgen.

Därför är paret Avander glada att de kan få alla cykeldelar lackade nästan på hemmaplan, eftersom företaget East Coast Industrilackering drog i gång sin verksamhet i Kvistrum, Almvik, i samma veva som de startade sin fabrik i Gamleby.

– Det var väldigt bra. Det hade inte varit roligt att inte ha någon pulverlack i närheten, säger Martin.

Såhär några månader efter starten i Gamleby, tycker de att det känns bra. Det var rätt beslut att flytta hit.

De första cyklarna lämnade fabriken i början på augusti. Allteftersom tiden har gått, har de hittat bra rutiner och fått ett flöde i fabriken.

Fortfarande återstår en gammal maskin som ska ut, men sedan kan de anpassa lokalerna ännu bättre till sina behov. De tar ett steg i taget, eftersom tillverkningen måste flyta på samtidigt.

Men nu är det lågsäsong, och då finns det mer tid till att greja med lokalerna. Och till att utveckla nya modeller. Nästa projekt är att ta fram en elcykel.

– Martin ska börja bygga en prototyp nu, berättar Louise.

Pilen tillverkar 1 500 cyklar per år. I stället för att konkurrera ihjäl sig med lågprismodeller, har företagets ägare valt en egen nisch: att göra individuella cyklar. Det finns tre grundmodeller; sport, lyx och supersport, men kunden har stora möjligheter att påverka hur den färdiga cykeln ska se ut, genom att göra olika tillval. Till exempel när det gäller färg på däck, typ av sadel, handtag, fälgar med mera.

– Cykeln blir mer och mer som bilen för fler personer, och då är de beredda att lägga mer pengar på den, säger Martin.

Pilen säljer sina cyklar via ett stort antal återförsäljare.

– Det behövs en mellanhand, som tar hand om kunden, säger Martin.

På måndagseftermiddagen fick Pilen besök av riksdagsledamot Krister Örnfjäder (S) från Västervik, som ville veta mer om den nystartade produktionen i Gamleby.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om