– Natten mellan den 19 och 20 oktober tar vi övergången i bruk. Vi måste provköra utrustningen nattetid när det inte går några tåg och se att allt fungerar, säger Trafikverkets projektledare Timo Järvinen.
Den nya järnvägsövergången för gång- och cykeltrafikanter har bom och trafikljus.
– Lite arbete återstår, bland annat kabeldragning. Huvudsyftet är att öka säkerheten. Övergången har varit obevakad sedan tidernas begynnelse.
Arbetet påbörjades 2018 och första budet var att övergången skulle ha varit klar 2019. Nästa bud var 2021. Hur kommer det sig att det har tagit så här lång tid?
– Det kan inte jag svara på. Jag blev tilldelad det här uppdraget i maj 2021. Det finns förklaringar så klart, det beror på budget och hur medel fördelas inom de olika regionerna på Trafikverket. Stort som smått prioriteras och det sker långt ovanför våra huvuden, säger Timo Järvinen.
Tanken var att övergången skulle ha stått klar 15 augusti.
– Jag har jobbat stenhårt för att övergången skulle ha varit färdig lagom till skolstarten 2022. Men tyvärr lider vi av efterverkningar från pandemin. Otroligt mycket material kommer från Kina och en stor del av den metall som används kommer från Ukraina, säger Timo Järvinen.
Han förklarar att allt som innehåller stål har långa leveranstider.
– Det har drabbat Trafikverket ganska brett. Stålet tillverkas i Ukraina och om de är lamslagna på grund av kriget så blir det som en kedjereaktion. Det här slår käppar i hjulet på bred front inte bara för oss.