I VĂ€sterviks stad gĂ„r man mot fĂ€rre och större enheter inom förskolan, i takt med att antalet barn i de hĂ€r Ă„ldrarna sjunker. Om nĂ„gra Ă„r kan nybyggda Galaxen och Ălvdansen vara tvĂ„ av ett fĂ„tal kvarvarande förskolor, enligt kommunalrĂ„det Harald Hjalmarsson (M). Tanken Ă€r att satsa mindre pengar pĂ„ lokaler och mer pengar pĂ„ pedagoger.
Men vad tycker egentligen förÀldrarna som har barn pÄ "storförskolor"? Vilka fördelar och nackdelar finns med att gÄ pÄ en större förskola?
Vi Äkte till Solkullen i Gamleby, som Àr en av kommunens största förskolor, och pratade med nÄgra förÀldrar dÀr.
Therese Torger, som har sin dotter Alva pÄ förskolan, upplever den dock inte som sÄ stor.
â Jag tycker att den Ă€r jĂ€ttebra, och det Ă€r bra att de olika "spĂ„ren" kan samarbeta, sĂ€ger hon.
Avdelningarna Àr mestadels separerade frÄn varandra men har en gemensam lekhall/gympasal, berÀttar Therese och Alva. Flera avdelningar delar utegÄrd. Det gör att barn frÄn olika avdelningar fÄr chans att leka med varandra.
â Alva trivs jĂ€ttebra, hon gillar Björnen (avdelningen) jĂ€ttemycket, sĂ€ger Therese.
Enda nackdelen hon kan komma pÄ Àr att nattis, som fanns tidigare, har lagts ner. Hon vill dock inte att förskolan ska bli större Àn den Àr nu;
â Den Ă€r precis lagom.
Kompisarna Patricia Pettersson och Lisa Sernfalk hĂ€mtar sina barn samtidigt pĂ„ förskolan nĂ€r vi trĂ€ffar dem. De ser en fördel med att ha barnen pĂ„ en stor förskola â att barnen fĂ„r mĂ„nga kompisar. Nackdelar dĂ„? Att det Ă€r för mĂ„nga barn.
â Pedagogerna har inte tillrĂ€ckligt med tid för att se alla barns behov, sĂ„ tror jag att det Ă€r generellt pĂ„ alla avdelningar, sĂ€ger Patricia.
Tove Gometz, med barnen Wilson och Ines, tycker det Ă€r svĂ„rt att svara pĂ„ vad som Ă€r fördelar och nackdelar med en stor förskola â eftersom hon inte har nĂ„got att jĂ€mföra med. Men hon konstaterar att hon bara har positiva erfarenheter av Solkullen.
â SjĂ€lva avdelningarna Ă€r ju inte större, sĂ„ vi mĂ€rker inte av sĂ„ mycket att förskolan Ă€r stor. PĂ„ den ena gĂ„rden, dĂ€r fler avdelningar samsas, kanske det mĂ€rks mer. Men pĂ„ vĂ„r sida Ă€r bara barn frĂ„n fyra avdelningar. Det kĂ€nns lite mysigt dĂ€r.
Tove tycker att personalen Àr bra pÄ att hÄlla isÀr avdelningarna och skapa mindre grupper. De gÄr till exempel inte pÄ utflykt till "Skeppet" (lekplatsen strax intill) samtidigt.
En fördel hon ser med en stor förskola Ă€r att blir lĂ€tt för avdelningarna att göra smĂ„ utflykter â bara att gĂ„ över till den andra sidan av gĂ„rden kan vara spĂ€nnande för barnen.
Henric Svensson har precis hÀmtat sin dotter Alva Svensson för dagen. Inte heller han kan komma pÄ nÄgra direkta nackdelar med att Solkullen Àr en stor förskola.
â Vi Ă€r nöjda och Alva trivs. Det Ă€r roligt att de har mĂ„nga kompisar nĂ€r de Ă€r utomhus.
Vid lekplatsen Skeppet trÀffar vi Linus Broström, pappa till en fyraÄring som ocksÄ gÄr pÄ Solkullen. Han ser det som en fördel att dottern fÄr trÀffa mÄnga andra barn, men upplever ocksÄ att det finns nackdelar. PÄ en stor förskola Àr det svÄrare för barnen att bli sedda och uppmÀrksammade av pedagogerna, menar han.
â FrĂ€mst Ă€r det nĂ€r de Ă€r utomhus som det mĂ€rks. Det blir stora ytor nĂ€r de Ă€r sĂ„ mĂ„nga.