Marina satsar på ny butik

Nätbutikerna går bra, men Marina Karlsson ville ut från hemmet och träffa lite folk också. Därför öppnar hon en fysisk butik i Gamleby.

Butiksägare. Marina Karlsson från Blackstad öppnar butiken Vintage Stories i Gamleby köpcentrum på marknadsdagen, den 29 september.

Butiksägare. Marina Karlsson från Blackstad öppnar butiken Vintage Stories i Gamleby köpcentrum på marknadsdagen, den 29 september.

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

Gamleby2016-09-27 19:00

Det var 2011 som Marina Karlsson började med näthandel hemma på Rusthållargården i Rörsberg, Blackstad.

Parallellt med att hon byggt upp den verksamheten, har hon jobbat på OKG i Oskarshamn för att slippa ta lån och kunna sova gott om nätterna, som hon säger.

Det har varit några riktiga hundår, men nu har hon lämnat jobbet på OKG och står på egna ben som företagare.

Samtidigt har sista barnet flyttat hemifrån, och hon kände att hon ville komma ut och se något annat. Hon jobbar för mycket, när hon bara går hemma.

Det är bakgrunden till att hon på på torsdag, i samband med Gamleby marknad, öppnar en ny butik i Gamleby köpcentrum.

Hon har drivit företag i 30 år – är grafisk designer i botten – men aldrig haft en fysisk butik tidigare. Ändå kände hon med en gång att detta var något för henne.

– Hade det inte varit för den här lokalen och tillfället, så... säger hon och ser sig omkring i den nya butiken.

En del tycker att det är konstigt att hon öppnar affär i Gamleby och inte i Västervik, men det sistnämnda är inget alternativ för henne. Näthandeln kommer fortfarande att vara huvudspåret. Detta är mer ett kul komplement.

– Det här är ingen verksamhet som jag har tänkt att jag ska leva på. Jag vill bara ha ett mer socialt liv och arbetstider.

Till en början kommer hon att ha öppet fyra dagar i veckan, onsdag–lördag. Kanske mer vid speciella tillfällen och vissa tider på året.

– Man får känna sig fram lite.

Hon driver sex onlinebutiker över hela världen, där utbudet varierar från land till land, eftersom det varierar vad folk vill ha i olika delar av världen.

För att kunderna ska hitta till butikerna, samarbetar hon med unga bloggagenter, som styr trafik till hennes sidor. Den överlägset största målgruppen är unga tjejer.

– Det är nog 95 procent ungefär, säger Marina.

Butiken i Gamleby kallar hon för livsstilsbutik, eftersom det kommer att finnas lite av varje där, bland annat kläder, inredning och smink. Hon väljer gärna udda leverantörer, som kanske inte finns i kommunen annars.

– Online kan man inte jobba med det som alla andra har.

Eftersom hon även har näthandel, har hon lagret hemma, och då gör det inget att butiken i Gamleby inte är särskilt stor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om