På måndagen gästades Gamleby folkhögskola av Ove Bring, professor emeritus i folkrätt. Han var inbjuden av Tjustbygdens Konstförening för att tala under rubriken "Kampen om kulturskatterna".
Det är också underrubriken till hans senaste bok, "Parthenonsyndromet", som kom ut på Atlantis bokförlag förra året.
För åhörarna i Gamleby gav han en rad exempel på konststölder genom historien. Ibland har det gått att lösa tvisten, ibland inte.
Om det är något som har hänt för flera hundra år sedan, blir det ofta problematiskt:
– Det finns inga regler som täcker det som hänt för länge sedan.
Det kan också vara så att det var helt lagligt, när det hände. Som med Silverbibeln. Den togs av svenska trupper i Prag 1648.
– Det var normalt på 1600-talet att den vinnande parten i ett krig tog krigsbyten.
Praxis var dock att det skulle ske innan fredsavtalet hade undertecknats.
Först 1899 kom ett förbud mot att ta konstföremål som krigsbyte.
Men i vissa fall tycker Ove Bring att man borde kunna enas om en kompromiss, till exempel när det gäller de delar av den berömda Parthenonfrisen som finns i London. Skulle inte British Museum kunna ha en filial i det nya Akropolismuseet i Grekland och flytta frisen dit i stället?
Inte sällan finns det en dramatisk historia i botten, när konst kommer på avvägar. Det är förstås perfekt för vita duken. Som exempel från senare år gav Ove Bring "The Monuments Men" från 2014 och "Kvinnan i guld" från 2015.