Boende i omrÄdet kring jÀrnvÀgsövergÄngen menar att den alltid har varit otÀck att ta sig över. Gullvi Eriksson berÀttar att gÄrden vid SmÄhaga varit i hennes familjs Àgo sedan lÀnge, och att bÄde hon och dottern Eleonor StorgÄrd vuxit upp dÀr.
â Det Ă€r mĂ„nga gĂ„nger man varit nĂ€ra att bli pĂ„körd, berĂ€ttar Eleonor, som Ă€ven menar att hon fĂ„tt förmaningar om att ta det extra varsamt vid övergĂ„ngen Ă€nda sedan hon var barn.
Gullvi vittnar om en olycka för mÄnga Är sedan dÄ en flicka med moped blev pÄkörd:
â Det glömmer jag aldrig. Jag sprang ner till jĂ€rnvĂ€gen och ringde efter ambulans. Hon överlevde, men hon har men Ă€n idag, minns Gullvi.
JÀrnvÀgskorsningen vid SmÄhaga Àr vÀltrafikerad menar Eleonor, det passerar allt frÄn personbilar till traktorer och lastbilar:
â Den hĂ€r övergĂ„ngen Ă€r viktig för fler Ă€n oss, sĂ€ger hon.
Eleonor har haft verksamhet igÄng pÄ gÄrden, vilket har krÀvt att kunder korsat jÀrnvÀgen. Idag finns bostÀder och annan verksamhet som Àr beroende av övergÄngen.
Nu till sommaren har grÀset vuxit sig högt vid sidan av rÀlsen, vilket skymmer sikten. Gullvi och Eleonor menar att grÀset brukar klippas varje Är, men att det i Är inte har skett nÄgot sÄdant underhÄllsarbete. Det har gÄtt sÄ lÄngt att familjen börjat röja sjÀlva med trimmer och grÀsklippare för att göra sin vardag tryggare.
Genom Ären har diskussionen rört frÄgan om att sÀtta upp bommar vid övergÄngen, som idag Àr obevakad och enbart markerad med skyltar och vÀgmÀrken. Men sÀkerhetsÄtgÀrderna, menar Gullvi, har dröjt dÄ de har varit dyra att göra.
Diana Pallant Àr ÄtgÀrdsbestÀllare pÄ Trafikverket region syd. Hon sÀger att projektet ska diskuteras denna vecka, och att de ska faststÀlla vad de ska gÄ vidare med. Först ska det göras kvalitetssÀkringar och kostnader ska gÄs igenom. Enligt Pallant Àr det inte sÀkert att det bara Àr SmÄhaga man kommer ÄtgÀrda, utan kanske Àven andra övergÄngar i nÀrheten. Men det finns inga klara detaljer om arbetet Ànnu.
Ăr det aktuellt att sĂ€tta upp bommar eller varningsljus vid SmĂ„haga?
â Det Ă€r tanken, bommar Ă€r planen, sĂ€ger Diana Pallant.
GÀllande det höga grÀset menar Pallant att Trafikverket har upphandlade underhÄllsentreprenörer som tar hand om skötseln av banan. NÀr grÀset ska klippas kan hon dock inte sÀga.