"TrÀskeppen Àr ett av vÄra största kulturarv"

Förhoppningen Àr att hundraÄringen Linnea ska kunna segla till nÀsta sommar. Men för att det ska kunna ske krÀvs bÄde pengar och bibliska arbetsmetoder.

Kulturarv. Egil Bergström vill kunna föra kunskapen om de gamla trÀskeppen vidare. Han sÀger att VÀstervik lÀnge levde pÄ sjöfart och att det Àr ett av vÄra största kulturarv.

Kulturarv. Egil Bergström vill kunna föra kunskapen om de gamla trÀskeppen vidare. Han sÀger att VÀstervik lÀnge levde pÄ sjöfart och att det Àr ett av vÄra största kulturarv.

Foto: Elin Lönn

Gamleby2016-03-26 14:30

Skonaren Linnea har stĂ„tt pĂ„ torra land sedan i december 2011. Hon byggdes 1915, dĂ„ som ett rent segelskepp och Ă„ret efter fick hon sin första motor. Egil Bergström Ă€ger tillsammans med sin son varvet i Casimirsborg utanför Gamleby och han berĂ€ttar att de köpte Linnea 1968. Knappt 20 Ă„r senare – 1984 till 1985 – gjordes en större renovering av skrovsidorna och förstĂ€ven och det som inte gjordes dĂ„ ska göras nu.

– Det Ă€r dĂ€cksbalkar, lastluckan och botten som vi hĂ„ller pĂ„ med nu, sĂ€ger Egil.

Förra Äret firades Linneas 100-Ärsdag och dÄ hade Egil och hans fru Kerstin Bergström en förhoppning om att hon skulle segla igen till sommaren 2016. SÄ blir det dock inte, det saknas arbetskraft. Utöver Egil har de en anstÀlld som ocksÄ jobbar pÄ varvet men för att kunna renovera Linnea och göra henne klar för sjösÀttning om tidigast ett Är behövs en hel del pengar.

– Vi söker stöd frĂ„n kommunen, regionen och staten för att renovera henne och för att kunna driva kursverksamhet, berĂ€ttar Egil.

Sammanlagt Àr det tvÄ miljoner kronor man har sökt under ett Är och dÄ rÀknar de med att de ska kunna ha fem anstÀllda. De stora kostnaderna Àr arbetskraften, materialet Àr inte en lika stor kostnad eftersom redan har kvar en hel del sedan tidigare renoveringar.

– Det dyraste materialet Ă€r dĂ€cket, det Ă€r byggt av Douglasgran som vi har importerat frĂ„n Amerika.

Det finns i dag fyra skepp med volym pÄ minst 100 registerton kvar i Sverige. Skonaren Vega som ocksÄ Àgs av familjen Bergström Àr det största och Linnea kommer pÄ fjÀrde plats. Egil berÀttar att av de fyra skeppen Àr Vega och Linnea de enda som frÄn början byggdes som rena segelskepp, de övriga tvÄ byggdes som motorseglare. NÄgot de fyra skeppen dock har gemensamt Àr att de behöver omfattande renoveringar dÄ och dÄ. Men Egil sÀger att deras ansökning om pengar inte bara handlar om att renovera ett skepp, det Àr sÄ mycket större Àn sÄ.

– Det handlar om att allt det hĂ€r ska fĂ„ finnas kvar. Vi har byggt upp ett kunnande och vill föra det vidare. NĂ„n mĂ„ste göra det.

Egil sÀger att en satsning skulle ge regionen tillbaka pÄ sikt dÄ det kan bli ett besöksmÄl.

– Det hĂ€r Ă€r ett av vĂ„ra största kulturarv. Man byggde mĂ„nga skepp utmed kusten hĂ€r och det fanns mĂ„nga varv. VĂ€stervik levde lĂ€nge pĂ„ sjöfarten.

Om allt gÄr som Egil Bergström hoppas sÄ ska alltsÄ Linnea kunna sjösÀttas nÀsta Är. Förutom de tidigare nÀmnda renoveringsÄtgÀrderna sÄ ska de Àven dreva botten pÄ henne innan hon sjösÀtts. Det gör man genom att slÄ in tjÀrad hampa mellan bordplankorna och sedan försluta det med beck.

– Det var sĂ„nt som gubben Noak hade pĂ„ Arken.

Egil berÀttar att det stÄr i Bibeln att Gud sa till Noak att han skulle bygga en ark av gofertrÀ och sedan stryka den med jordbeck.

– SĂ„ vi anvĂ€nder samma material som det var i Arken. Det tycker jag Ă€r en bra tradition.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om