Han bygger en elsportbil i kÀllargaraget

Det Àr intensiva kvÀllar och helger i ett litet kÀllargarage i kommunen. MÄlet för Viking Petersson Àr att den unika sportbilen ska vara klar att visas upp i pÄsk. Kommer tiden att rÀcka till?

"MÄlet Àr bland annat att kunna Äka med bilen till kiosken och köpa glass", sÀger Viking Petersson.

"MÄlet Àr bland annat att kunna Äka med bilen till kiosken och köpa glass", sÀger Viking Petersson.

Foto: Jonas Svensson

Gamleby2023-03-30 21:00

Det finns bara ett exemplar av denna bil och nu stÄr den i ett kÀllargarage i VÀsterviks kommun. NÀr vi kommer pÄ besök sÄ virvlar slipdammet runt i garaget och kreativiteten dallrar i luften. PÄ vÀggen sitter en whiteboardtavla med en lÄng "att göra"-lista.

I garaget finner vi Viking Petersson, en 36-Ă„rig fyrabarnspappa frĂ„n Gamleby som Ă€r verksamhetschef pĂ„ VĂ€sterviks Miljö och energi. Vi Ă€r hĂ€r för att spana in vad det Ă€r för bil som byggs och vilka planer som smids. 

Det Àr inget stort garage Viking jobbar i, men kreativiteten och pÄhittigheten Àr desto större.
Det Àr inget stort garage Viking jobbar i, men kreativiteten och pÄhittigheten Àr desto större.

SjÀlva bilen byggdes ursprungligen hÀr i Sverige av Hansi Kobes som VT skrivit om tidigare och den döptes till Arrow. Det Àr en tvÄsitsig bil som Àr helt eldriven. Viking Petersson har nu fÄtt Àran att överta denna projektbil.

– Jag drivs av utmaningar och problemlösningar och med detta projekt har jag verkligen fĂ„tt utlopp för det. Jag stĂ€lls inför nya utmaningar nĂ€stan varje dag jag bygger pĂ„ bilen, berĂ€ttar Viking.

"Jag vet ju inte att jag inte kan, sÄ det Àr bara att köra", sÀger Viking Petersson.
"Jag vet ju inte att jag inte kan, sÄ det Àr bara att köra", sÀger Viking Petersson.

Han berÀttar bland annat att han byggt en egen ugn att gjuta kolfiberdetaljer i utav vanlig isolering, en kupeflÀkt och en termometer.

– Jag vet ju inte att jag inte kan, sĂ„ det Ă€r bara att köra. Jag har fĂ„tt mycket hjĂ€lp av vĂ€nner och bekanta att komma igĂ„ng, sĂ€ger Viking.

– MĂ„let Ă€r att bygga en besiktad och godkĂ€nd bil som jag kan Ă„ka med till kiosken och köpa glass, samt till olika utstĂ€llningar.

Första gÄngen Viking Petersson sjÀlv provsitter sin bil.
Första gÄngen Viking Petersson sjÀlv provsitter sin bil.

Hans nÀrmaste deadline Àr bilmÀssan pÄ Elmia i Jönköping vid pÄsk, dÄ ska bilen vara klar att visas upp. Den kommer dock inte vara körbar dÄ. Det ska den dÀremot vara till Sportbilsdagarna i VÀstervik i sommar, dÄ ska den vara registreringsbesiktad och körklar.

– Teoretiskt sĂ„ kommer jag ha en rĂ€ckvidd pĂ„ cirka 400 kilometer, men det Ă€r helt obeprövat Ă€nnu. Bilen har endast gĂ„tt korta strĂ€ckor i samband med tidigare registreringsbesiktning och jag har sjĂ€lv aldrig kört den.

– Jag kommer inte att modifiera chassit, men jag arbetar med att ge bilen en helt ny kaross i kolfiber. Jag bygger Ă€ven om det mesta som syns. Bilen kommer ha ett stor surfplatta i centrumkonsolen som mediacenter och billjud ska installeras.  Hela inredningen blir ocksĂ„ ombyggd, berĂ€ttar Viking.

MÄnga sena kvÀllar och helger i garaget har det blivit och fler lÀr det bli för att hinna klart innan deadline vid pÄsk.
MÄnga sena kvÀllar och helger i garaget har det blivit och fler lÀr det bli för att hinna klart innan deadline vid pÄsk.
Viking provmonterar den nya egenbyggda vindavvisaren.
Viking provmonterar den nya egenbyggda vindavvisaren.

Kommer bilen att fÄ ett nytt namn?

– Jag kallar den Arrow 2.0 – McLectra. Det Ă€r en anspelning pĂ„ en brittisk tillverkare av supersportbilar, McLaren, fortsĂ€tter Viking. Jag har bland annat startat en kanal pĂ„ TikTok som heter McLectra precis som bilen, dĂ€r jag fĂ„tt bra uppmĂ€rksamhet.

Du jobbar heltid och har familj, hur hinner du med?

– Det blir mĂ„nga sena kvĂ€llar samt helger just nu och det Ă€r min fru Sofie som gör det hĂ€r möjligt. Utan henne hade det hĂ€r inte gĂ„tt att ro i hamn.

Vad har du för bakgrund?

– Jag hoppade av Ă„ttan i högstadiet och började jobba som lĂ€rling i en bilverkstad. Som 17-Ă„ring startade jag en cykelaffĂ€r i VĂ€stervik och drev den i tre Ă„r för att sedan prova pĂ„ jobbet som rekondare pĂ„ en bilfirma. Strax dĂ€refter började jag pĂ„ Ahlsell. Först som sĂ€ljare och sedan som butikschef.

– Idag jobbar jag pĂ„ VĂ€sterviks Miljö och Energi. Genom Ă„ren har det blivit ett antal byggen dĂ€r jag byggt om och modifierat bilar. Men ingenting i nivĂ„ med detta.

Viking har bland annat bytt ut strÄlkastarna fram och sjÀlv byggt nya fÀsten till dom.
Viking har bland annat bytt ut strÄlkastarna fram och sjÀlv byggt nya fÀsten till dom.

NÀr vi frÄgar om han redan har nÄgra tankar pÄ ett nytt projekt efter detta sÄ blir han tyst och ser finurlig ut.

– Jo, det kanske det finns. Men inget jag berĂ€ttar om nu.

HÀr kommer det bland annat att sitta en instrumentbrÀda frÄn en Audi och en stor surfplatta i mitten som mediaenhet.
HÀr kommer det bland annat att sitta en instrumentbrÀda frÄn en Audi och en stor surfplatta i mitten som mediaenhet.
Arrow 2.0 – McLectra

Bilen Àr baserad pÄ ett rörramschassi och byggd av aluminium, rostfritt stÄl och kolfiber samt med ett fullt justerbart racingchassi.

Den Àr helt eldriven och har tvÄ elmotorer. En fram och en bak, som bÄda Àr kopplade direkt mot varsin differential och sedan direktdrift pÄ hjulen.

Elsystemet bygger pĂ„ truckteknik med tvĂ„ stora batteripack i trösklarna pĂ„ bilen. SpĂ€nningen kommer vara 96 volt. 

Styrsystemet kommer Viking Petersson och brodern att programmera sjÀlva.

TjÀnstevikten blir ca 800 kg.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!