Vägen mellan Verkebäck och Gladhammar är något av en flaskhals på E22:an, och behöver bli både trafiksäkrare och framkomligare. Sedan flera år tillbaka tittar Trafikverket på olika lösningar. Att dra om vägsträckningen österut har varit ett alternativ. De planerna ser dock ut att bli väldigt dyra.
– Vi är inne i ett lokaliseringsskede, och det har visat sig att alla alternativ som går ut på en ny sträckning österut blir väldigt dyra att producera, säger Axel Werner, projektledare på Trafikverket.
Totalt handlar det om över 200 miljoner, hur man än drar om vägen. Det här har gjort att Trafikverket i stället utvecklat sitt så kallade förbättringsalternativ, vilket innebär att vägen inte dras om – men breddas och förses med mitträcken. I förbättringsalternativet satsar man också på en rondell i korsningen mellan riksväg 40 och E22:an.
– Det har skett en del olyckor i den korsningen. Vi vill ha antingen en rondell eller en trafikplats, men en trafikplats kostar mer och kräver mer utrymme, säger Axel Werner.
Om det blir en rondell måste även väg 40 byggas om en bit, då den går för rakt på korsningen.
– Man bygger inte vägar rakt in i rondeller.
Totalt skulle alternativet med en 2+1-väg mellan Verkebäck och Gladhammar, samt en rondell, kosta 68 miljoner enligt myndighetens beräkning.
Under hösten ska Trafikverket sammanställa en samrådshandling, innehållande samtliga alternativ, som sedan skickas ut på remiss. Först när remissyttrandena kommit in tas beslut i frågan.
Planen är att projektet ska genomföras någon gång mellan 2020 och 2025.