I förra veckan överraskade bolaget Destination Gotland då man med kort varsel genomförde en provtur med färjan HSC Gotlandia II från Visby till Västervik. Trafikavtalet med staten ger bolaget möjlighet att köra sommartrafik mellan Visby och Västervik med start 2017.
Konkurrenten Gotlandsbåten AB siktar på att komma igång ett år tidigare. I juli stod det klart att bolaget får tillgång till ett fartyg som fram till häromveckan gått i trafik på den irländska sjön.
När kommer ni att göra motsvarande provtur mellan Visby och Västervik?
– Någon gång i april, maj, svarar bolagets vd Ralph Axelson.
Bolaget siktade på trafik redan sommaren 2014. Personal fanns anställd och biljettförsäljningen hade kommit i gång då planerna på trafik fick avblåsas. Det tilltänkta fartyget som genomgick ett renoveringsarbete i Grekland kunde inte levereras i tid.
Verksamheten fick dras ner till ett minimum – all personal sades upp och trafikstarten sköts upp till 2016. Nu ska bolaget byggas upp på nytt. Under hösten ska finansieringen lösas.
– Vi fick ett bemyndigande av bolagsstämman att göra en nyemission, säger Ralph Axelson.
Han kan i dagsläget inte säga hur stort kapital bolaget vill få in genom nyemissionen. Ytterligare en faktor som är viktig för bolagets ekonomi är den tvist man har med ett grekiskt rederi för det uteblivna fartyget 2014. Gotlandsbåten har en fordran på 20 miljoner kronor.
Axelson bedömer att Gotlandsbåten behövera rekryter fyra personer till huvudkontoret i Visby, och tio – tjugo personer till vardera hamnen. Mestadels rör det sig om säsongsanställda.
Under vintern kommer fartyget HSC Express att ligga i hamn någonstans i Västsverige för underhåll. Enligt Axelson är det bara mindre arbeten som behöver göras.
– Skyltar måste bytas ut, elkontakter måste bytas från brittisk till europeisk standard och så tillkommer det löpande underhållsarbete som måste göras varje år.