Enligt Lars Meijer har man på Gotlandsbåten sedan november varit medvetna om att den kajplats man erbjudits inte är djup nog för den färja man hyr. Anledningen till att man ändå tilldelats den grunda kajplatsen är platsbristen i Visby hamn.
Kajplatsen är dock en tillfällig lösning för den här sommaren då avtalet löper ut efter årsskiftet och ska omförhandlas. Enligt Gotlandsbåten tackade man ja till kajplatsen just för att kunna sätta igång trafiken till sommaren.
– Båten är för djup och det finns tre möjliga lösningar på det problemet. Antingen bygger man till de 30 meter som fattas över den grunda delen av hamnbassängen. Eller så muddrar man. Ett annat alternativ är att förtöja en pråm så att färjan kan lägga till längre ut, säger Gotlandsbåtens Vd Lars Meijer.
Lars Meijer är inte heller nöjd över det faktum att en lösning på problemet innebär en ganska kostsam satsning. Speciellt då det enligt honom finns kajplatser som är bättre lämpade. Han menar att problemet skulle kunnat undvikas ifall alla inblandade parter kunnat enas på ett bättre sätt.
– Det är bokstavligt talat att slänga pengarna i sjön. Vi har avsatt 6 miljoner i vår budget men hoppas att det blir billigare än så, säger han.
Gotlandsbåten har slutit ett avtal med Destination Gotland där de gått med på att delfinansiera hälften av kostnaderna. Och satsningen kommer inte att påverka biljettpriset.
Ett beslut om vilken lösning som blir aktuell fattas redan om ett par veckor.