Etappvis rustas E22 upp till mötesfri väg även i södra Västerviks kommun. Den mest omfattande etappen kommer sträckan mellan Gladhammar och Verkebäck att bli. Här ser det ut att bli frågan om en helt ny sträckning för att korta restiderna och höja säkerheten.
I dagarna har Trafikverket uppdaterat sin projektinformation om sträckan. Där framgår att man hoppas kunna komma igång med byggarbetet 2025, och att den nya vägen ska kunna öppnas för trafik 2027.
Innan dess behöver ett antal problem lösas. Den exakta sträckningen är inte klar. Vägen går genom ett känsligt landskap.
Området kring Gladhammar betraktas som en värdefull kulturmiljö. Den nya sträckningen kommer även att påverka de boende i området. Vi har tidigare berättar att projektet följs med blandad känslor i Gladhammarsområdet.
Dessutom finns det naturvärden som man vill bevara. En artinventering visade att det finns fladdermöss i området, samt de sällsynta arterna mulmknäppare och läderbagge.
Ytterligare en utmaning när den nya sträckan ska byggas är att landskapet är kuperat:
– Vägen ska inte uppfattas som en barriär i landskapet och därför behöver vi möjliggöra lämpliga passager via exempelvis broar, säger Caisa Wolff, projektledare.
Under året som kommer ska Trafikverket utreda den exakta sträckningen genom landskapet närmare. Tidigare har Trafikverket utrett fyra olika möjliga sträckningar. Från ett alternativ som i princip byggde på den nuvarande vägen till nybygge. För något år sedan landade Trafikverket i att gå vidare med två alternativ som innebär att man bygger nytt.
Det innebär visserligen ingrepp i naturen, men sammantaget menar man att en ny sträcka kan ge bättre lösningar när det gäller framkomlighet och att bygga en trafikplats som kan ersätta korsningen i Hyttan.
Vilka åtgärder kan ni använda för att skydda olika arter?
– Det kan vara att hitta lämpliga passager längs med sträckan, svarar Caisa Wolff.
Än är inga lösningar spikade, men Caisa Wolff tar portar, broar och faunapassager som exempel på åtgärder som man brukar använda för att undvika att stora trafikleder blir barriärer.
En som uppmärksammat Trafikverkets uppdaterade tidsplan är politikern Harald Hjalmarsson. Han tycker att tidsplanen är glädjande.
– Sträckan har funnits med i Trafikverkets planering tidigare, men det finns alltid en risk för omprioriteringar. Den nya informationen är positiv.