LÀngre tillbaka har VÀsterviks kommun föresprÄkat en helt ny strÀckning av E22 mellan Gladhammar och VerkebÀck, det sÄ kallade rödblÄ alternativet.
Nu kunde det ha en blivit en omvÀndning. NÀr kommunen skulle ta stÀllning i vÄras var förslaget frÄn tjÀnstemÀnnen att kommunen skulle ranka ett av nollalternativen högst: Det vill sÀga att i stora delar hÄlla fast vid den nuvarande strÀckningen.
SkÀlet var att en ny strÀckning skulle fÄ stor pÄverkan pÄ ett omrÄde med stora natur- och kulturvÀrden.
Politikerna i kommunstyrelsens arbetsutskott valde ÀndÄ att föresprÄka det alternativ som rankats sist: Det rödblÄ.
Harald Hjalmarsson (M) sÀger att tyngst vÀgde att det rödblÄ alternativet innebÀr den kortaste och rakaste strÀckningen. Samtidigt hÄller han med kommunens tjÀnstemÀn att det Àr ett alternativ som kommer att pÄverka omgivningen.
â Det Ă€r naturligt att det blir mer konflikter med en helt ny strĂ€ckning, men det Ă€r Trafikverkets uppgift att försöka hitta lösningar pĂ„ de utmaningarna.
Han sÀger ocksÄ att det spelade in att de flesta byborna stod bakom det rödblÄ alternativet.
â De har levt med den hĂ€r frĂ„gan lĂ€nge. Ăver tio Ă„r. Om det skulle bli ett annat resultat skulle besvikelsen bli stor i Gladhammar.
Han lÀgger till att han förstÄr att det finns markÀgare som kommer att pÄverkas negativt med det rödblÄ alternativet:
â DĂ€r förutsĂ€tter jag att Trafikverket kompenserar dem pĂ„ att bra sĂ€tt.
Han betonar att arbetsutskottet var enigt i frÄgan.
Varför togs frÄgan bara i arbetsutskottet och inte i kommunstyrelsen?
â Det var kort om tid. NĂ€r Trafikverket kommer tillbaka med ett förslag pĂ„ strĂ€ckning kan det bli en frĂ„ga för kommunstyrelsen.
Hjalmarsson sÀger att han Àr orolig för projektet. I dag Àr det tidsatt och det ska finnas pengar avsatta i budget, men i höst ska Trafikverket gÄ igenom alla sina projekt runt om i landet. Konkurrensen Àr om resurserna Àr hÄrd. Hjalmarsson Àr rÀdd för att det kan prioriteras ner om man uppfattar att det finns osÀkerheter kring strÀckningen, eller att man av ekonomiska skÀl vÀljer att utgÄ frÄn den befintliga strÀckningen.
Efter etappen Gladhammar-VerkebÀck vÀntar en riktig utmaning: VerkebÀcksbron. Hjalmarsson anser att den Àr mogen att ersÀttas. Det har konstaterats att bron inte kan bÀra trafik i den tyngsta viktklassen BK4. En nackdel bland annat för försvaret.