Startskott för arbete med ny Verkebäcksbro

Nästa år fyller Verkebäcksbron 70 år. Det är inte säkert att bron får uppleva sin 80-årsdag.
Trafikverket har påbörjat arbetet med att planera för en ny bro.

Trafiken på E22 går över huvudet på Verkebäcksborna. Om några år kan bygget av en by bro påbörjas.

Trafiken på E22 går över huvudet på Verkebäcksborna. Om några år kan bygget av en by bro påbörjas.

Foto: Ulrik Alvarsson

Gunnebo2025-05-19 17:25

1956 invigdes Verkebäcksbron som leder E22 över det lilla samhället Verkebäck. Det har talats länge om bron som en flaskhals och att något borde göras.

Nu verkar det faktiskt hända saker, och det kan gå snabbt. På Trafikverkets hemsida talar man om en byggstart 2030.

– Vi är i ett väldigt tidigt skede. Vi har precis upphandlat en konsult som ska ta fram en lösning, säger Johan Sundman, projektledare på Trafikverket.

Johan Sundman, projektledare på Trafikverket.
Johan Sundman, projektledare på Trafikverket.

Det som gjort att en ny bro blivit aktuell är nya bärighetskrav för vissa vägar. Vissa stråk ska klara av att ta transporter med en vikt på upp till 74 ton. E22 är ett av de utpekade stråken, och då håller den nuvarande bron inte måttet.

– Att bygga om bron är inte ett alternativ, utan det är en ny bro som gäller, säger Johan Sundman.

Man kommer att hålla den gamla bron öppen under byggtiden. Den nya bron kommer att byggas bredvid. Först när den har öppnat kommer man att påbörja rivningen av den gamla bron.

I projektet ingår även en ny lösning för korsningen vid Verkebäck. Målet är att det ska bli 100-väg på en sträcka där det är 50 i korsningen och 80 över bron. Det betyder att den nuvarande korsningen troligen kommer att få ersättas med en planskild lösning.

– Det kommer inte att bli enkelt. Det är en svår plats. Det lutar åt alla håll, och det är bergskärningar, säger Johan Sundman.

En del i projektet är en ny lösning för korsningen i Verkebäck. Ambitionen är det ska bli 100-sträcka förbi Verkebäck.
En del i projektet är en ny lösning för korsningen i Verkebäck. Ambitionen är det ska bli 100-sträcka förbi Verkebäck.

Innan man kan börja bygga är det många frågor som behöver lösas. En är läget för den nya bron. Det är inte klart att den kommer att byggas ut mot viken i förhållande till den gamla bron, eller längre in.

Det är frågor som behöver besvaras i det kommande arbetet. Någon gång under nästa år kommer det att hållas ett första samråd.

– Då handlar det mest om att få in så mycket information som möjligt om platsen, säger Johan Sundman.

Först därefter kan man ta fram ett förslag.

Skälet till att man vill bygga en ny bro är nya bärighetskrav. Den snart 70 år gamla bron håller inte måttet.
Skälet till att man vill bygga en ny bro är nya bärighetskrav. Den snart 70 år gamla bron håller inte måttet.

Hur mycket kommer bron att kosta?

– En tidig bedömning är 450 miljoner kronor, men det kan hända mycket beroende på vad vi kommer fram till för lösning, säger Johan Sundman.

Han lägger till att detsamma gäller för tidsplanen. Man vet inte vad som kan komma fram under det förberedande arbetet. Lägger man till risken för överklaganden så är den uppskattade byggstarten 2030 inte självklar.

Det är ju ett väldigt speciellt läge på bron med tätorten nedanför. Finns det teknik i dag för att en bro på det sättet?

– Det har byggts både större och mer komplexa projekt, men det är klart. Det här är inget man gör varje dag, svarar Johan Sundman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!