Locket på om hamnsamtal

Skulle Oskarshamns hamn AB ta över hamnverksamheten i Västervik så skulle det innebära att cirkeln sluts efter 14 år. Bolaget fick lämna Västervik 2000/2001.

Konkurrensutsatt. Konkurrensen är hård, och trenden går mot färre men större hamnar i Sverige, det säger flera av de personer som VT talat med.

Konkurrensutsatt. Konkurrensen är hård, och trenden går mot färre men större hamnar i Sverige, det säger flera av de personer som VT talat med.

Foto: Karin Hertz

Hamnens framtid2015-11-27 04:05

– Ingen kommentar, är det kortfattade budskapet från Västervik Logistik och Industris vd Carl-Johan Carlstedt, när VT ber honom kommentera uppgifterna om att Västervik och Oskarshamn sitter i diskussioner om samarbete.

Diskussionerna skulle vara föranledda av att Destination Gotland gärna ser en enda samtalspartner på fastlandssidan inför en tänkt framtida trafik på både Västervik och Oskarshamn. Till det kommer att VLI genomgått en ekonomiskt tuff period efter att ha tappat en storkund.

Carlstedt säger att VLI för diskussioner med alla hamnar i regionen, via samarbetsorgan som organisationen Svenska Hamnar och Regionförbundet.

Men förekommer det särskilda diskussioner med Oskarshamns hamn?

– Ingen kommentar.

Men du dementerar inte uppgifterna?

– Ingen kommentar.

När VT ställer frågan om det skulle finnas fördelar med ett samgående, konstaterar han att det finns en trend i branschen med sammanslagningar. Malmö och Köpenhamn har gått ihop, liksom hamnarna i Halland. Däremot vill han inte gå in på hur VLI förhåller sig till den trenden.

– Tydligen finns det ett uppdrag från ägarna till Oskarshamns hamn att de ska närma sig övriga hamnar i länet, säger Västerviks kommunalråd Tomas Kronståhl.

Han säger att kommunen fått information om att det tagits kontakter mellan bolagen.

I de diskussionerna är Oskarshamn den starkare parten, med både större omsättning och lönsamhet. VLI har varit ekonomiskt pressat efter att ha tappat kunder. Tidigare i år gjordes en ny uppgörelse om hamnarrende mellan Västerviks kommun och VLI. Bolaget låg då efter i betalningarna. Eftersom intäkterna väntades öka under året skulle en större del av arrendet betalas de sista kvartalen.

VLI tog över driften av Västerviks hamn vid årsskiftet 2001/2002 från Oskarshamns hamn AB, som då hade namnet Smålandshamnar. Bytet föregicks av en intensiv debatt.

Två politiker som var aktiva i den debatten, Veikko Kärki (S) och Mariann Gustafsson (V), konstaterar båda att VLI haft några tuffa år.

– Kanske behöver man en samarbetspartner, säger Mariann Gustafsson.

Veikko Kärki konstaterar att hamnen kostat kommunen stora pengar genom åren i form av investeringar:

– Även med färjetrafik kommer det att krävas mer för att hamnen i Västervik ska utvecklas.

Hamnarna i Kalmar län

Redan tidigare har det sagts att hamnarna i Kalmar län behöver samordnas och samarbeta. Hittills har lite hänt på den fronten. Det här är aktörerna:

Västervik (VLI): Omsättning: 9,1 mkr (16,3 mkr). Resultat: –814 tkr (-1 139 tkr).

Oskarshamn: Omsättning: 73,2 mkr (61,6 mkr). Resultat: +3,3 mkr (-2,8 mkr)

Mönsterås: Hamnen ägs av Södra Skogsägarna som driver massabruk och sågverk i Mönsterås. Separata uppgifter för hamnen inte tillgängliga.

Kalmar: Omsättning: 41,7 mkr (28,4 mkr). Resultat: +9,2 mkr (-628 tkr).

Bergkvara: Omsättning: 2 mkr (2,3 mkr). Resultat: +26 000 kr (+69 000 kr).

Omsättning och resultat från 2014. Siffrorna inom parentes är från 2013. Resultatet är "resultat efter finansnetto".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om