Det lila extra för ditt hem

Årets fĂ€rg Ă€r lila. En spirituell fĂ€rg som kompletterar mĂ„nga miljöer. I heminredning passar den lika bra i lantliga och romantiska hem som i stilrena och moderna.

KlĂ€dhĂ€ngare frĂ„n ÅhlĂ©ns, 399 kronor.

KlĂ€dhĂ€ngare frĂ„n ÅhlĂ©ns, 399 kronor.

Foto: ÅhlĂ©ns

Högsta mode2014-04-02 08:33

MÄnga trendexperter hade förutspÄtt att en blÄ nyans skulle bli Ärets fÀrg eftersom blÄtt kÀnns vÀldigt centralt i bÄde inrednings- och modesammanhang just nu. OcksÄ rosa Àr en fÀrg som anvÀnds flitigt av designers och andra kreatörer. Nu blev det ett mellanting.

– Lila Ă€r en bra fĂ€rg. Men om jag hade suttit i juryn sĂ„ hade jag föreslagit en mer rosa, gĂ€rna laxfĂ€rgad, ton, sĂ€ger Svenska ModerĂ„dets vd Lotta Ahlvar.

Årets fĂ€rg Ă€r en lila orkidĂ©fĂ€rg, den exakta nyansen bestĂ„r av purpur, fuchsia och rosa undertoner och har döpts till ”Radiant Orchid”, med fĂ€rgnummer 18-3224. Det Ă€r knappast en diskret nyans, snarare sprakande. Den lockar ögat, glĂ€djen och vĂ€cker kreativiteten – hos den som vĂ„gar. Om inte annat gĂ„r det att inspireras av den men sedan anvĂ€nda sig av en mildare variant.

Hur utser man dĂ„ Ă„rets fĂ€rg? Att bestĂ€mma det Ă€r lite som att bestĂ€mma att en viss dag Ă€r kanelbullens dag. Det handlar förstĂ„s om marknadsföring av trend- och fĂ€rginstitutet Pantone, som utser ”vinnaren”.

Men det handlar knappast om nÄgot godtyckligt tyckande. Juryn scannar av hela vÀrlden för att se vad det Àr som gÀller pÄ catwalks, bland formgivare och skönhetskreatörer. Att lila Àr en fÀrg som passar just nu Àr det med andra ord ingen tvekan om.

Lila Àr inte bara en trendfÀrg som kommer och gÄr i mode- och design­sammanhang, den har varit en viktig fÀrg i alla tider.

– Lila Ă€r en hĂ€ftig religiös och spirituell fĂ€rg, som Lotta Ahlvar uttrycker det.

Inom kyrkan anses den vara eftertankens och botgöringens fĂ€rg, och anvĂ€nds under fastan och advent. FĂ€rgen Ă€r ocksĂ„ magiskt laddad och föredras ofta av sagans feer och trollkarlar. Den Ă€r Ă€ven en symbol för det konstnĂ€rliga och bohemiska livet. PĂ„ 1970-talet blev lila sĂ„ populĂ€rt att fĂ€rgen sĂ„lde slut i alla klĂ€dbutiker. ÅtgĂ„ngen var sĂ„ total att textilfĂ€rger för hemmabruk inte fanns att fĂ„ tag i under en lĂ„ng period. Riktigt sĂ„ dominerande Ă€r den knappast i dag.

– Nu finns mĂ„nga andra aktuella fĂ€rger som exempelvis vitt, guld och blĂ„tt, sĂ€ger Lotta Ahlvar.

Rent konkret passar lila till mÄnga olika inredningsstilar. De milda pudriga nyanserna Àr fina i ljuva, lantliga miljöer. En klar nyans kan upplevas som poppig och tuff, medan lila i meditativa miljöer kan ge en kÀnsla av lugn och innerlighet. Som komplementfÀrg till smaragd, som var förra Ärets fÀrg, gÄr den ocksÄ bra liksom till turkos och gult. AnvÀnder man den till mer neutrala fÀrger som grÄtt och beige, skapas effektfulla kontraster. Lotta Ahlvar tilltalas av att kombinera lila med mörka fÀrger:

– Det kan vara supersnyggt. I inredning skulle jag gĂ€rna anvĂ€nda den till chokladbrunt och svart.

KÀrt barn har mÄnga namn

Lila har mÄnga synonymer. Exempelvis violett, gredelin, purpur, plommon, aubergine och lavendel.

Just ordet lila har officiellt funnits i svenska sprÄket sedan 1805 och kommer frÄn det franska ordet för syren, lilas, vilket i sin tur kommer frÄn det arabiska lilak. Det syftas dÄ pÄ ljuslila blommor.

KÀlla: Svenska ModerÄdets inspirationsguide om fÀrg.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!