Under flera månader har bilisterna tvingats ta alternativa vägar, sedan förbindelsen över Mjöltorpsån tagits bort. Det var i mitten på augusti som vägen stängdes av. När den gamla bron rivits, började bygget av den nya på samma plats.
Vid sidan av har det hela tiden funnits, och finns fortfarande, en tillfällig träpassage över ån för fotgängare och cyklister.
Det är Svevia som bygger den nya bron i Hummelstad, på uppdrag av Trafikverket. Axel Werner, projektledare på Trafikverket, säger till VT att hela projektet beräknas kosta runt fem miljoner kronor från början till slut.
Då är alla kringkostnader medräknade, som exempelvis vattendomar och vägplan.
I stort sett är den nya bron färdig, men det fattas några viktiga saker, såsom räcken, isolering och asfalt. Isoleringen är, för att citera Axel Werner, en "gegga" som läggs på betongen som ett skyddande lager, innan man asfalterar.
Asfalt och isolering kan inte läggas på i minusgrader. Det är därför de som jobbar med bron har täckt över den med ett slags tält av presenning, så att de kan värma upp till plusgrader under.
Den 1 december ska alla arbeten vara avslutade, för då är det slutbesiktning. Om inget oväntat händer, kan trafiken släppas på efter det.
Sedan ska det förhoppningsvis dröja länge innan folk behöver köra omvägar igen, för att det inte finns någon bro:
– Den tekniska livslängden för bron är 80 år, säger Axel Werner.