Åklagaren vill se dagsböter för Estonia-dyk

Åklagaren yrkar pĂ„ att de tvĂ„ filmare som lĂ€t en robot dyka vid Estonias vrak ska dömas till dagsböter för att ha brutit mot gravfriden. De Ă„talade nekar till brott – dels för att de var pĂ„ en tysk bĂ„t, dels med hĂ€nvisning till yttrandefriheten.

Ett hĂ„l i Estonias skrov som visades i dokumentĂ€rserien "Estonia – fyndet som förĂ€ndrar allt". HĂ„let har uppskattats vara ungefĂ€r fyra meter högt. Bilden togs av en dykrobot.

Ett hĂ„l i Estonias skrov som visades i dokumentĂ€rserien "Estonia – fyndet som förĂ€ndrar allt". HĂ„let har uppskattats vara ungefĂ€r fyra meter högt. Bilden togs av en dykrobot.

Foto: Discovery / TT

Brott & Straff2021-01-25 05:05

Journalisten Henrik Evertsson ville söka mer kunskap om varför fĂ€rjan Estonia förliste i en storm pĂ„ Östersjön 1994. DĂ€rför filmades vraket med en dykrobot.

– Vi hade ett behov av att göra just den hĂ€r informationshĂ€mtningen, sĂ€ger Henrik Evertsson nĂ€r han förhörs i tingsrĂ€tten.

– Vi mĂ„ste ha fullstĂ€ndiga, klara svar pĂ„ vad det var som hĂ€nde med Estonia, sĂ€ger Evertsson till TT.

Han anser att haveriutredningen som gjordes pÄ 1990-talet har tydliga brister.

– Bland annat genomförde man inte ordentliga besiktningar av vrakets beskaffenhet, sĂ€ger Henrik Evertsson.

PÄ en tysk bÄt

Han och en kollega Àr Ätalade för att ha brutit mot den sÀrskilda lagen om gravfrid vid Estonias vrak. I dag hölls rÀttegÄngen i Göteborgs tingsrÀtt. Domen kommer om tvÄ veckor.

Advokat Johan Eriksson, som försvarar Evertsson, angav flera skĂ€l till att de Ă„talade ska betraktas som oskyldiga. Filmteamet befann sig pĂ„ en tysk bĂ„t, som avgĂ„tt frĂ„n tysk hamn – och Tyskland har inte skrivit under den sĂ€rskilda Estonialagen. DĂ€rmed trodde man sig inte göra nĂ„got brottsligt.

– NĂ€r vi Ă€r pĂ„ internationellt farvatten, dĂ€r Estonias vrak ligger, sĂ„ menar vi att det Ă€r tysk lag som gĂ€ller ombord pĂ„ den bĂ„t vi befinner oss pĂ„, sĂ€ger Henrik Evertsson till TT.

Han blev förvÄnad över att Ätalas.

Villkorlig dom

Men kammarÄklagare Helene Gestrin tolkar lagen annorlunda.

– Vem som helst som bryter mot gravfriden kan Ă„talas, sĂ€ger Ă„klagare Gestrin.

Hon vill att de tvÄ Ätalade döms till villkorlig dom och dagsböter. Beloppet föreslÄs bli högre för Henrik Evertsson, eftersom han ledde dykverksamheten.

Filmteamets dykningar har gett ny information om Estonia, pÄpekar Evertssons advokat.

– Det Ă€r en uppenbart ursĂ€ktlig Ă„tgĂ€rd, som man gör för yttrande- och informationsfrihetens skull, sĂ€ger Johan Eriksson till tingsrĂ€tten.

"Omfattande diskussion"

Dykningarna Ă€gde rum i september 2019, pĂ„ den plats i Östersjön dĂ€r Estonia förliste 1994. Filmmaterialet anvĂ€ndes sedan i dokumentĂ€rserien "Estonia – fyndet som förĂ€ndrar allt", som visades pĂ„ Discovery.

Bilderna visar bland annat ett stort hÄl i skrovet som tidigare inte varit kÀnt.

– Det har lett till, fĂ„r man sĂ€ga, en omfattande diskussion, konstaterar Ă„klagaren Helene Gestrin.

Statens haverikommission kontaktade filmteamet och fick ta del av deras material, och nu granskas katastrofen pÄ nytt, av myndigheter i flera lÀnder.

SlÀpptes fram

En omstÀndighet som togs upp under rÀttegÄngen var att ett finlÀndskt kustbevakningsfartyg, vid namn Turva, flyttade sig för att slÀppa fram filmteamets bÄt till vrakplatsen.

– Vi hade absolut respekterat om hon hade visat nĂ„gon myndighetsutövning pĂ„ platsen, sĂ€ger Henrik Evertsson om Turvas agerande.

Filmteamet var ocksÄ noga med att ha stöd av den största föreningen för anhöriga till katastrofens offer.

– Man skulle inte filma inne i fartyget, eller pĂ„ nĂ„got sĂ€tt filma sĂ„ att det skulle bli etiskt oacceptabelt, sĂ€ger advokat Johan Eriksson i sin beskrivning av hur filmteamet resonerade.

Fakta: Estoniakatastrofen

PassagerarfĂ€rjan Estonia förliste i Östersjön natten mot den 28 september 1994. FĂ€rjan hade lĂ€mnat hamnen i Tallinn kvĂ€llen före, men kantrade knappt halvvĂ€gs till Stockholm och sjönk pĂ„ mindre Ă€n en timme.

852 mÀnniskor omkom i katastrofen. 137 personer rÀddades.

Den internationella haverikommissionens viktigaste slutsats blev att fÀstena och lÄsen till Estonias bogvisir var underdimensionerade. Fartyget kantrade till följd av att stora mÀngder vatten forsade in pÄ bildÀck.

Överlevare, anhöriga och andra engagerade personer har dock krĂ€vt att det snabba förloppet dĂ„ Estonia sjönk mĂ„ste utredas ytterligare.

Efter att dokumentĂ€ren "Estonia – fyndet som Ă€ndrar allt" sĂ€nts pĂ„ Discovery har haverikommissionerna i Sverige, Finland och Estland inlett en ny granskning.


Fakta: Lagen om gravfrid vid vraket

Den sĂ€rskilda lagen om gravfrid vid Estonias vrak har skrivits under av alla stater runt Östersjön, utom Tyskland. Vraket ligger pĂ„ internationellt vatten.

Maxstraffet Àr tvÄ Ärs fÀngelse.

Lagen gör undantag för dykverksamhet som görs pÄ uppdrag av en myndighet med syfte att tÀcka vraket eller undvika miljöskada.

I samband med myndigheternas nya intresse för katastrofen har regeringen bestÀllt ett förslag om hur lagen om gravfrid kan Àndras, för att tillÄta nya undersökningar.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!