Avgörande för att kriminalisera ett deltagande Àr att först och frÀmst bestÀmma vad som menas med gÀng. En sÄdan definition finns inte i svensk lag och exempelvis har GÀngbrottsutredningen uttalat att det Àr mycket svÄrt att ta fram en beskrivning som trÀffar rÀtt.
ââVi ansĂ„g inte att det var en framkomlig vĂ€g att försöka bygga pĂ„ nĂ„gon form av definition pĂ„ gĂ€ngbrottslighet, sĂ€ger hovrĂ€ttspresident Anders Perklev, som var sĂ€rskild utredare.
Anledningen Àr att bilden Àr för spretig och strukturen pÄ och graden av organisation i de kriminella nÀtverken varierar kraftigt.
ââMĂ„nga av gĂ€ngen Ă€r inte jĂ€ttetydligt organiserade och dĂ„ blir frĂ„gan hur man ska pĂ„visa medlemskap i en kriminell organisation, sĂ€ger Manne Gerell, som forskar om gĂ€ngvĂ„ld vid Malmö Universitet.
ââLyckas man inte med det kanske vi landar i att det bara blir mc-gĂ€ng och andra vĂ€ldigt tydligt organiserade kriminella strukturer som pĂ„verkas.
Risken finns Àven att polisen kan behöva röja kÀllor för att kunna bevisa att en person tillhör ett visst gÀng, sÀger han.
Löst sammansatta
Lars Korsell, jurist pÄ Brottsförebyggande rÄdet, pekar pÄ att svenska gÀng Àr mer löst sammansatta Àn i mÄnga andra lÀnder.
ââDet finns en uppenbar risk att det blir lite grann ett slag i luften och att man kommer ha lite framgĂ„ng i domstolar, sĂ€ger han.
Komplexiteten ligger dock inte bara i definitionsfrÄgan, menar Amir Rostami, docent i kriminologi vid Högskolan i GÀvle.
ââVisst, den kommer inte vara perfekt, men det kan gĂ„ att ta fram tillĂ€mpningsbara definitioner som bygger pĂ„ samarbeten i stĂ€llet för organisation. Jag Ă€r mer bekymrad över hur lagstiftningen utformas sĂ„ man fĂ„r den effekt man önskar.
Lyckas man kan det bli ett bra verktyg, men det finns risker, sÀger han.
Bland annat kan lagen göra att kriminella anpassar sig och pÄ ett bÀttre sÀtt döljer kopplingarna till varandra, vilket kan försvÄra polisens underrÀttelsearbete. Fördelen dÄ Àr dock att gÀngens möjligheter att marknadsföra sig försÀmras.
Straff blir viktigt
Det Àr Àven avgörande vilka pÄföljder som kopplas till brottet.
ââOm de inte uppfattas som kraftfulla nog kan man tycka att det Ă€r vĂ€rt att ta ett straff för att fĂ„ stĂ€mpeln att "till och med staten har sagt att jag Ă€r gĂ€ngmedlem". Det kan öka statusen för de som Ă€r yngre och lĂ€gre i hierarkin.
Rostami lyfter Àven risken för godtyckliga kopplingar exempelvis vid slÀktbaserade nÀtverk. Man ska inte drabbas bara för att man Àr slÀkt med nÄgon, sÀger han.
Ett effektivare steg vore i stÀllet att ta inspiration frÄn de sÄ kallade Rico-lagarna i USA, tror han.
ââDĂ€r Ă€r inte medlemskapet avgörande utan relationerna i ett brottsupplĂ€gg. Kan man visa att det finns ett brottsupplĂ€gg och koppla individer dit ska det rĂ€cka för att dömas. Det skulle kanske vara enklare att genomföra och inte ha samma negativa konsekvenser.
"FrÄgan inte ny"
Justitieminister Gunnar Strömmer (M) sÀger att frÄgan Àr prioriterad för regeringen.
ââDet Ă€r vĂ€ldigt angelĂ€get för det kommer innebĂ€ra en mycket bredare kriminalisering Ă€n den man Ă„stadkommer med traditionella regleringar, det vill sĂ€ga att sĂ„dant som inte nödvĂ€ndigtvis Ă€r knutet till en specifik sprĂ€ngning eller skjutning kriminaliseras, sĂ€ger han.
Den lagrÄdsremiss som nyligen lÀmnades om kriminalisering av deltagande i terrororganisationer Àr en bra utgÄngspunkt, sÀger han. DÀr definieras deltagande exempelvis som att ta hand om utrustning, ordna lokaler och aktiviteter eller laga mat.
Strömmer tycker inte heller att definitionssvÄrigheterna ska överdrivas och sÀger att en utredning fÄr titta pÄ det.
ââDen principiella frĂ„gan Ă€r inte ny utan den tas om hand pĂ„ olika platser i lagstiftningen. Det Ă€r exempelvis redan i dag en försvĂ„rande omstĂ€ndighet vid en del grova brott om gĂ€rningen har varit "organiserad" pĂ„ ett kvalificerat sĂ€tt.