De brygger öl pÄ glaciÀrvatten i Arktis

För den som vill brygga öl i Arktis Àr Ätminstone en ingrediens lokalproducerad. GlaciÀrvattnet. Resten mÄste fraktas till ön med bÄt. Men vÀrldens nordligaste bryggeri jobbar hÄrt för att göra produktionen mer hÄllbar.

Svalbard bryggeri ligger i hamnen i Longyearbyen. De kÀmpade för att Àndra lagen sÄ att det blev tillÄtet att brygga öl pÄ den norska ögruppen.

Svalbard bryggeri ligger i hamnen i Longyearbyen. De kÀmpade för att Àndra lagen sÄ att det blev tillÄtet att brygga öl pÄ den norska ögruppen.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-04-04 20:35

HalvvĂ€gs mellan det norska fastlandet och Nordpolen ligger en plats kĂ€nd för norrsken, isbjörnar – och sotiga gruvor. Koldriftens hundraĂ„riga historia mĂ€rks inte bara genom den svarta rökplym som stiger frĂ„n kraftverket i Longyearbyen. Den har ocksĂ„ gjort avtryck i lagstiftningen.

Att tillverka alkohol pÄ Svalbard var olagligt frÄn 1928 till 2014. Förbudet var ett försök att minska fylla och alkoholism hos de gruvarbetare som under mÄnga Är dominerade den norska ögruppen.

Men det stÀllde ocksÄ till problem nÀr Robert Johansen, sjÀlv gammal gruvarbetare, ville öppna bryggeri.

– Robert kontaktade hĂ€lsodepartementet i Oslo för att fĂ„ hjĂ€lp med att Ă€ndra lagen. Han fick höra att det kunde ta lĂ„ng tid. Han ringde tillbaka varje mĂ„nad i över sex Ă„r. Varje gĂ„ng fick han höra att tillstĂ„ndet inte var klart, berĂ€ttar Ida Larsen för TT:s utsĂ€nda.

Men sĂ„ en dag – i juli 2014 – kom beskedet. Det var fritt fram att börja brygga öl pĂ„ den 78:e breddgraden. Svalbard bryggeri öppnade Ă„ret dĂ€rpĂ„. Än i dag ransoneras dock Longyearbyenbornas rusdrycksinköp i butik med ett sĂ€rskilt alkoholkort.

"Bra gimmick"

Att driva företag pÄ en avlÀgsen ö i Norra ishavet innebÀr mÄnga utmaningar. En Àr att nÀstan alla ingredienser mÄste fraktas hit med bÄt. Bryggeriet fÄr malt frÄn Finland, humle frÄn Tjeckien och jÀst frÄn Tyskland. Etiketterna kommer med flyg.

– Men vattnet kommer frĂ„n Isdammen hĂ€r ute i Adventdalen. VĂ„r öl innehĂ„ller 16 procent glaciĂ€rvatten. Det Ă€r en bra gimmick och kvalitĂ©n Ă€r vĂ€ldigt bra, sĂ€ger Ida Larsen som ansvarar för den dagliga verksamheten.

I Arktis gĂ„r den globala uppvĂ€rmningen dubbelt sĂ„ snabbt som i resten av vĂ€rlden. Och Svalbard Ă€r en av de platser dĂ€r det gĂ„r som snabbast. Det gör det extra viktigt för bryggeriet i vĂ€rldens nordligaste stad att tĂ€nka hĂ„llbart – Ă€ven om en av Ă„tgĂ€rderna frĂ„n början kanske frĂ€mst handlade mer om ekonomi Ă€n om miljöhĂ€nsyn.

– Den största utmaningen har varit mĂ€sken, alltsĂ„ avfallet efter bryggningen, sĂ€ger Larsen.

– PĂ„ fastlandet gĂ„r det att slĂ€nga den pĂ„ marken sĂ„ att den ruttnar, men det gĂ„r inte hĂ€r pĂ„ grund av permafrosten. Och vi har inga bönder som kan anvĂ€nda det som djurfoder och stadens bageri klarar inte av att ta emot sĂ„ stora mĂ€ngder.

Egen energi

I stĂ€llet har bryggeriet fĂ„tt lov att frakta mĂ€sken till fastlandet – precis som större delen av allt avfall som produceras pĂ„ Svalbard. Det kostade dem nĂ€stan 4 norska kronor per producerad liter öl. Det innebar att de fick betala nĂ€stan 50 000 norska kronor i mĂ„naden för att bli av med en restprodukt som folk kör lĂ„ngt för att ta vara pĂ„ i andra delar av vĂ€rlden, enligt Larsen.

För att hitta en bÀttre lösning har man nyligen investerat i en silo dÀr mÀsken torkas för att sedan brÀnnas.

– Den blir till energi. Allt varmvatten vi anvĂ€nder nu kommer frĂ„n mĂ€sken. Det Ă€r mycket mer hĂ„llbart att brĂ€nna mĂ€sk Ă€n kol, som de gör i resten av staden, sĂ€ger Larsen.

– Framöver hoppas vi kunna förse Longyearbyen med det varmvatten som vi sjĂ€lva inte behöver. Vi mĂ„ste bara tillverka lite mer öl först.

Och produktionen vÀntas vÀxa framöver. Fram tills nu har man sÄlt omkring 60 procent av sina produkter till barer och restauranger i Longyearbyen och resten till Fastlandsnorge. Men nu har blicken vÀnts mot resten av vÀrlden.

– Det har varit svĂ„rt för oss att expandera, med tanke pĂ„ att vi ligger dĂ€r vi ligger. Men vi ska just skicka vĂ„r första leverans till Schweiz, som blir det första land som vi exporterar till. Nu satsar vi stort pĂ„ utlandet.

Enorma kryssningsfartyg

Hittills har stora delar av inkomsterna kommit in pĂ„ sommaren nĂ€r enorma kryssningsfartyg lĂ€gger till i hamnen i Longyearbyen, som har 2 400 invĂ„nare. Vissa fartyg har nĂ€stan dubbelt sĂ„ mĂ„nga mĂ€nniskor ombord och nĂ€r de kliver i land tar de över hela samhĂ€llet.

Det pÄgÄr en diskussion bland bybor och politiker om hur man bÄde ska kunna satsa pÄ turismen, som har blivit livsviktig i takt med att kolproduktionen har minskat, och samtidigt vÀrna om den sÄrbara naturen som stÄr under stora pÄfrestningar.

De mĂ„nga besökarna Ă€r vĂ€ldigt bra för affĂ€rerna – men dĂ„liga för miljön, konstaterar Larsen.

– Det gĂ„r ju inte ihop, sĂ€ger hon.

– Vi försöker att vĂ€ga upp det genom att jobba sĂ„ hĂ„llbart som möjligt, undvika plast sĂ„ lĂ„ngt det gĂ„r och hitta Ă„teranvĂ€ndbara fat. Men humle kommer vi förstĂ„s aldrig att kunna odla hĂ€r i Arktis.

Fakta: HalvvÀgs till Nordpolen

Ögruppen Svalbard ligger i Norra ishavet, ungefĂ€r halvvĂ€gs mellan det norska fastlandet och Nordpolen.

Omkring 2 400 personer frĂ„n ett 50-tal lĂ€nder bor i Longyearbyen pĂ„ huvudön Spetsbergen. DĂ€rtill bor omkring 500 i den ryska gruvstaden Barentsburg och den sovjetiska spökstaden Pyramiden. Ny-Ålesund och Hornsund hyser forskare.

Enligt 1920 Ärs Svalbardstraktat tillhör ögruppen Norge. Medborgare frÄn övriga nationer som har undertecknat avtalet Àger dock tilltrÀde till öarna och kan bedriva nÀringsverksamhet dÀr. Norsk lagstiftning gÀller och förvaltningen lyder under det norska justitiedepartementet.

Den lokala administrationen leds av sysslomannen i Longyearbyen.

KÀllro: Statistisk sentralbyrÄ och Landguiden/UI

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!