PÄ snabbmatkedjan McDonalds tas vissa bord nu ur bruk för att förhindra att gÀsterna sitter för nÀra.
MÄnga av kedjans restauranger har redan bordsservering sedan innan, berÀttar presschefen Henrik Nerell för TT. Det gÄr ocksÄ att sjÀlv göra bestÀllningen vid automater, i sÄ kallade kiosker.
Men den som vill kan Àven i fortsÀttningen bestÀlla i kassan, enligt Henrik Nerell.
ââEtt fĂ„tal gĂ€ster bestĂ€ller i kassan och det kommer man fĂ„ fortsĂ€tta göra. DĂ„ har vi golvdekaler som sĂ€kerstĂ€ller att man hĂ„ller avstĂ„ndet.
Inte rÀdd för trÀngsel
TT: Det ÀndÄ bli ganska trÄngt vid kassorna. Hur ser ni pÄ det?
ââJag Ă€r inte rĂ€dd för det. Det Ă€r fĂ€rre mĂ€nniskor i rörelse, och vĂ„ra medarbetare kommer upplysa gĂ€sterna om att hĂ„lla avstĂ„ndet, sĂ€ger Henrik Nerell.
Liknande ÄtgÀrder med minskade antal sittplatser har vidtagits pÄ snabbmatskedjan Burger King.
ââPĂ„ mĂ„nga restauranger har vi skapat markeringar pĂ„ golven som ska hjĂ€lpa vĂ„ra gĂ€ster att hĂ„lla avstĂ„nd nĂ€r de ska bestĂ€lla, sĂ€ger Iwo Zakowski, presschef.
Den nya föreskriften frÄn myndigheterna Àr aningen otydlig, tycker han.
ââOtydlig dĂ„ vi anser att man inte specificerar vad som Ă€r trĂ€ngsel eller kö.
TrÀngsel inte problemet
Ăven pĂ„ snabbmatskedjan Sibylla har man anpassat sig.
ââVi har tagit fram extra mĂ„nga menyer till varje bord och rensat bort hĂ€lften av borden för att fĂ„ det luftigare i restaurangerna, sĂ€ger Per Stenlund, tillförordnad vd.
Restriktionen kan dock tyckas vara lite mÀrklig, nÀr de flesta gÀsterna lyser med sin frÄnvaro, tycker han.
ââJag tolkar det som att syftet Ă€r att trĂ€ngsel ska undvikas. Men den stora trĂ€ngseln har redan försvunnit dĂ„ de flesta restauranger har halverat försĂ€ljningen, sĂ„ trĂ€ngsel Ă€r nog inte problemet.
TrÀngsel Àr inte heller ett problem pÄ McDonalds, dÀr man redan mÀrkt att fler kunder vÀljer take away, hemkörning eller drive through, i stÀllet för att Àta inne i restaurangerna.
ââStockholm Ă€r ju hĂ„rt drabbat av viruset och hĂ€r ser vi ocksĂ„ en större effekt, sĂ€ger Henrik Nerell.
Digitala bestÀllningar
Cafékedjan Espresso House ber kunderna att bestÀlla digitalt för att minska trÀngseln.
ââVi kommer införa extra krav pĂ„ avstĂ„nd mellan gĂ€ster i vĂ„r servering och mellan vĂ„ra sittplatser och fortsĂ€tter uppmuntra digitala bestĂ€llningar för bĂ„de take away eller bordsservering, sĂ€ger Robin Wilhelmsson, talesperson.
Hemkörning Àr fortsatt tillÄtet, och Foodora som kör hem mat till kunder frÄn restauranger runt om i Sverige, berÀttar för TT att deras verksamhet fortsÀtter som vanligt.
ââDet gĂ„r fortfarande bra att bestĂ€lla hĂ€mtmat, och beslutet pĂ„verkar i första hand inte samarbetet vi har med restaurangerna, sĂ€ger Mika Messa, marknadsföringsansvarig pĂ„ Foodora.