Parallella rön vid Estonia pÄverkar inte

I den privata parallellundersökning som gjorts av Estonias vrak dök man in i fÀrjans bildÀck. DÀr hittades ocksÄ ett till litet hÄl. Haverikommissionen ser inga skÀl att stanna upp i den officiella utredningen.

En sonarbild av Estonia som visar de övre passagerardÀcken i fartygets akter. Arkivbild.

En sonarbild av Estonia som visar de övre passagerardÀcken i fartygets akter. Arkivbild.

Foto: Stefan JerrevÄng/TT

Estonia2021-10-12 21:22

Den privata expeditionen skickade ned en undervattensrobot som bland annat tog sig in pÄ fÀrjans bildÀck och fÀrdades nedÄt i det lutande utrymmet, tills det blev för dÄlig sikt och fyllt av brÄte, lera och fordon.

Dykningarna i slutet av september trotsade den svenska gravfriden, men skedde med stöd av vissa anhöriga och med ekonomisk backning frÄn estniska medier. Syftet Àr att ge den officiella svensk-estnisk-finska utredningen det man kallar "konstruktiv konkurrens".

– Det Ă€r svĂ„rare att avgöra vad som orsakat skadorna pĂ„ vrakets styrbordssida Ă€n vad vi trodde för ett Ă„r sedan, sĂ€ger utredningsledaren Margus Kurm vid en presskonferens dĂ€r han delrapporterar insatsen, enligt det estniska public service-bolaget ERR.

– Vraket har glidit nedĂ„t med ungefĂ€r tio meter.

Tredje litet hÄl

PÄ styrbordssidan upptÀcktes ett tredje hÄl i skrovet, vilket har rapporterats av dagstidningen Postimees som Àr med och bekostar undersökningen. Det Àr ögonformat, smalt och mindre Àn de tvÄ hÄl vars upptÀckt har föranlett de nya undersökningarna.

Enligt Margus Kurm innebÀr vrakets förskjutning att skador i skrovet Àr mer svÄrbedömda.

– Om det fanns skador frĂ„n början sĂ„ skulle de ha kunnat deformeras beroende pĂ„ hur fartyget har glidit, sĂ€ger han.

Kurm var tidigare statsÄklagare i Estland och ledde under nÄgra Är en utredning av fÀrjekatastrofen pÄ den estniska regeringens uppdrag. De senaste Ären har han spekulerat öppet i alternativa förklaringar till katastrofen, hÀvdat att det kan ha varit en kollision med en ubÄt och sagt att myndigheterna medvetet mörkat uppgifter.

Vid dykningarna i september togs omkring 25 000 bilder som ska resultera i en 3D-modellering av fartyget. En sĂ„dan ska Ă€ven tas fram inom ramen för den officiella utredningen.

Lyfter fram sÀndare

En annan detalj som Kurm och hans kollegor uppmÀrksammar Àr nÄgot slags sÀndare som ser ut att ha placerats pÄ havsbotten kring vraket, vilket i Estland kopplas till störningar som drabbade de officiella utredarnas sonarutrustning under sommaren.

Utrustningen placerades sannolikt dÀr för att underlÀtta positionering nÀr vraket skulle tÀckas med cement för 25 Är sedan, enligt Haverikommissionens utredningsordförande Jonas BÀckstrand. Var störningarna kommer ifrÄn Àr oklart.

– För vĂ„r del har det ingen betydelse. Vi kunde genomföra de undersökningar vi ville genomföra och Ă€r bara intresserade av att utreda frĂ„gor kring vraket och förlisningen, sĂ€ger han.

NÀr det gÀller det tredje hÄlet i skrovet sÄ vÀntar BÀckstrand med att kommentera det tills den egna undersökningen har tittat pÄ det.

Det Àr för tidigt att sÀga om de privata utredarna har hjÀlpt eller stjÀlpt den andra utredningen, enligt BÀckstrand.

– Vi har inte sett informationen och vi bedömer nog att vĂ„r utredning kommer att ge minst lika goda resultat, sĂ€ger han, men tillĂ€gger att myndigheten Ă€r öppen för att ta emot material frĂ„n den privata undersökningen.

Fakta: Estoniakatastrofen

PassagerarfĂ€rjan Estonia förliste i Östersjön natten mot den 28 september 1994. FĂ€rjan hade lĂ€mnat hamnen i estniska Tallinn kvĂ€llen innan, men kantrade knappt halvvĂ€gs till Stockholm och sjönk pĂ„ mindre Ă€n en timme.

852 mÀnniskor omkom i katastrofen och 501 av dem var svenskar. 137 personer rÀddades.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!