Svenska strategin bÀttre för elever med stöd

Vardagen luckras upp under coronapandemin – det slĂ„r hĂ„rt mot skolelever med sĂ€rskilda behov. Men de svenska barnen verkar ha det bĂ€ttre Ă€n barn i övriga Europa.

NedstÀngda skolor innebÀr sÀrskilda svÄrigheter för elever med funktionsnedsÀttningar.

NedstÀngda skolor innebÀr sÀrskilda svÄrigheter för elever med funktionsnedsÀttningar.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

HÀlsa och sjukvÄrd2020-04-26 07:45

Andra europeiska lÀnder har gÄtt betydligt lÀngre Àn i Sverige med att stÀnga skolorna. Men att i stÀllet undervisa pÄ distans innebÀr stora svÄrigheter för att tillgodose behoven för elever som har det svÄrt i skolan, enligt Specialpedagogiska skolmyndigheten.

– Det har varit jĂ€ttesvĂ„rt runt om i Europa, sĂ„ vi har varit positiva till att vi inte har stĂ€ngt vĂ„ra skolor. Sverige skiljer sig vĂ€ldigt radikalt. Vi har inte stĂ€ngt grundskolan, och nĂ€r vi stĂ€ngde vĂ„ra gymnasieskolor höll vi fortfarande gymnasiesĂ€rskolor öppna, sĂ€ger Elisabeth Högberg, nationell koordinator pĂ„ Specialpedagogiska skolmyndigheten.

"Barn har mÄtt dÄligt"

Flera europeiska lÀnder samarbetar inom ett nÀtverk för att hitta lösningar pÄ hur man bÀst stöttar elever med till exempel inlÀrningsproblem, koncentrationssvÄrigheter eller bristande sprÄkkunskaper. Det har visat sig vara svÄrt.

– Undervisningen har inte hĂ„llit samma kvalitet och mĂ„nga barn har mĂ„tt vĂ€ldigt dĂ„ligt. De har tappat rutiner som skolan vanligtvis innebĂ€r, sĂ€ger Elisabeth Högberg som representerar Sverige i nĂ€tverket.

Mycket tyder pÄ att den svenska strategin att inte stÀnga skolor i lika hög grad har varit positiv för elever med funktionsnedsÀttningar.

– Min tolkning blir ju att det Ă€r sĂ„. Jag tror att det har varit vĂ€ldigt bra för den hĂ€r mĂ„lgruppen och det finns ju en anledning till att vi hĂ„llit gymnasiesĂ€rskolan öppen pĂ„ grund av det. Det Ă€r en vĂ€ldigt sĂ„rbar grupp, sĂ€ger Elisabeth Högberg.

FörÀldrar fÄr undervisa

Även Skolverket menar att den svenska strategin Ă€r bĂ€ttre för elever med svĂ„righeter.

– Det skulle jag absolut vilja pĂ„stĂ„. Skolan har en otroligt viktig uppgift att fĂ„nga upp elever pĂ„ ett sĂ€tt som Ă€r svĂ„rt att göra pĂ„ distans, sĂ€ger Ulrika Lundqvist, chef pĂ„ Skolverkets enhet för riktade insatser.

Men trots öppna skolor har Sverige ocksÄ upplevt problem med hög sjukfrÄnvaro, bÄde bland pedagoger och elever. Det gör det svÄrare att upprÀtthÄlla stöd och anpassningar.

– Vi fĂ„r rapporter frĂ„n skolor och förĂ€ldrar som tycker att det Ă€r svĂ„rt att hantera situationen för elever som Ă€r i behov av sĂ€rskilt stöd. I flera fall fĂ„r förĂ€ldrar ta över undervisningen, men det Ă€r skolans ansvar, sĂ€ger Ulrika Lundqvist.

Fakta: Europeiskt samarbete om specialpedagogik

"European Agency for Special Needs and Inclusive Education" Àr ett nÀtverk med 31 europeiska lÀnder, inom och utanför EU, som utbyter kunskap om specialpedagogik. LÀnderna representeras av skolmyndigheter och utbildningsdepartement.

För Sveriges rÀkning deltar Specialpedagogiska skolmyndigheten, en myndighet som hjÀlper svenska skolor med frÄgor som rör elever med sÀrskilda behov.

KĂ€lla: Specialpedagogiska skolmyndigheten

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!