MÄla med jordens egna fÀrger

Giftfri fÀrg i jordens egna nyanser. Att mÄla med Àggoljetempera Àr en gammal teknik som nÀstan har fallit i glömska.
–Det Ă€r synd för det Ă€r enkelt att arbeta med och snĂ€llt mot miljön. FĂ€rgresterna kan du slĂ€nga pĂ„ komposten, sĂ€ger Anna Granger.

Anna Granger och hennes man Andrew Granger driver Temperahuset pĂ„ Gotland tillsammans. ”Principen att blanda jordpigment med vĂ€tska och nĂ„got som binder ihop alltsammans gĂ„r Ă€nda tillbaka till grottmĂ„lningar i förhistorisk tid”, berĂ€ttar Anna.

Anna Granger och hennes man Andrew Granger driver Temperahuset pĂ„ Gotland tillsammans. ”Principen att blanda jordpigment med vĂ€tska och nĂ„got som binder ihop alltsammans gĂ„r Ă€nda tillbaka till grottmĂ„lningar i förhistorisk tid”, berĂ€ttar Anna.

Foto: Thomas Sjölund/TT

Hem och trÀdgÄrd2020-08-10 08:51

Ägg, vatten, linolja, jord- och mineralpigment. Det Ă€r ingredienserna i fĂ€rgen Ă€ggoljetempera. De enkla komponenterna bildar tillsammans en slitstark fĂ€rg. Pigmenten som ger sjĂ€lva kulörerna finns naturligt som sedimentavlagringar i marken. De har bildats genom vittring under tusentals, ibland miljontals, Ă„r.

– Jag visste inte ens att fĂ€rgen fanns. Jag och min man Andrew upptĂ€ckte Ă€ggoljetemperafĂ€rg nĂ€r vi började renovera vĂ„rt Gotlandshus av kalksten och ville fĂ€rga puts invĂ€ndigt, sĂ€ger Anna Granger.

Dröm i uppfyllelse

De hittade en liten gÄrdsbutik pÄ Gotland som sÄlde Àggoljetempera och Anna blev frÀlst direkt. SÄ pass att hon gick frÄn hÀngiven kund till att ta över hela verksamheten. Sedan ett Är tillbaka driver paret Temperahuset i en av ladorna hemma pÄ gÄrden i Ala pÄ östra Gotland.

– 2016 lĂ€mnade vi ett hektiskt liv i London och började ett nytt kapitel hĂ€r pĂ„ ön.

Bakom livsförĂ€ndringen fanns en lĂ€ngtan efter att leva nĂ€rmare naturen, familj och vĂ€nner i ett lugnare tempo. Att hon dessutom skulle bli ”tempera-tokig” visste hon inte dĂ„. Kanske var det en kombination av öns fĂ€rger, stĂ€mningen i huset och miljöfaktorn som gjorde det. Nu Ă€r de flesta vĂ€ggar och snickerier bĂ„de i boningshuset och i ladorna pĂ„ gĂ„rden mĂ„lade med Ă€ggoljetempera. Ljuset som faller in genom fönstren fĂ„r de roströda och grĂ„ fĂ€rgerna att lysa.

– FĂ€rgen Ă€r behaglig att arbeta med. Den Ă€r som en lite tjockare vattenfĂ€rg i konsistensen och kladdar inte. Dessutom doftar den fantastiskt.

BĂ€st inne

Äggoljetempera Ă€r lĂ€mpligast för inomhusbruk. Det gĂ„r att mĂ„la med den ute ocksĂ„, som trĂ€dgĂ„rdsmöbler, odlingskragar och liknande, men till husfasader krĂ€vs mer skyddande fĂ€rger.

Den torkar snabbt, nÀstan medan du mÄlar, men sedan tar det lÀngre tid innan den hÀrdar eller oxiderar.

– FĂ€rgen Ă€r dammtorr pĂ„ en kvart och genomoxiderad, vattenfast och kritfri pĂ„ tre–sex dygn.

Det gÄr ocksÄ bra att anvÀnda den pÄ annan, befintlig fÀrg.

– Man behöver inte ens skrapa bort den gamla fĂ€rgen. Har man ett hus dĂ€r snickerierna Ă€r mĂ„lade med till exempel akrylfĂ€rg tar man bara sandpapper och slipar lĂ€tt sĂ„ att ytan blir lite ruggad. Sedan mĂ„lar men med grundfĂ€rg och efter det med den nyans du har valt.

Dov fÀrgskala

Att fÀrgpigmenten kommer frÄn jorden prÀglar kulörerna. Det finns en dov ton i samtliga nyanser.

– Den ger en matt yta som Ă€ndĂ„ har liv i sig.

Pigmentet sÀljs i pÄsar. Du rör sjÀlv ut det i vatten och dÀrefter blandar du i olja och Àgg. Att sÀlja torrt pigment Àr en del av miljötanken.

– IdĂ©n Ă€r att slippa transportera vatten. Annars kan fĂ€rg som man köper pĂ„ burk bestĂ„ av 50 procent vatten. Att frakta det kors och tvĂ€rs Ă€r inte sĂ„ bra ur miljösynpunkt.

Temperan – blandningen – Ă€r en fĂ€rskvara. Pigmentvattnet hĂ„ller lĂ€nge om det förvaras svalt, men sĂ„ fort Ă€gget Ă€r med mĂ„ste fĂ€rgen anvĂ€ndas.

– Äggoljan kan dock stĂ„ nĂ„gra dagar i kylskĂ„p.

Gamla anor

Äggoljetempera, eller Ă€ggtempera som det ocksĂ„ kallas, har anvĂ€nts sedan medeltiden i Sverige, med samma ingredienser nu som dĂ„. Det berĂ€ttar Maria Klint, som Ă€r byggnadsantikvarie pĂ„ Östergötlands museum.

– Den var vanlig i kyrkobyggnader och anvĂ€ndes bĂ„de till det uttrycksfulla konstmĂ„leriet i altartavlorna och pĂ„ snickerier som kyrkbĂ€nkar, sĂ€ger hon.

Fram till slutet av 1800-talet var Àggoljetempera en populÀr fÀrg Àven för allmogen.

– Man bĂ„de stĂ€nkmĂ„lade vĂ€ggar och mĂ„lade lumppapp och möbler med den. Den Ă€r otroligt hĂ„llbar och enkel att framstĂ€lla.

PÄ vÀg tillbaka

Att fÀrgen inte Àr sÄ vanlig lÀngre tror Maria Klint har med bekvÀmlighetsskÀl och okunskap att göra.

– Kanske Ă€ven brist pĂ„ tĂ„lamod. Den tar ju lite lĂ€ngre tid att torka. MĂ„nga gĂ„r till butiker och köper de vanliga och kanske billigare industrifĂ€rgerna.

För med industrialismens framfart kom nya fÀrger som torkade fortare. DÄ försvann de lÄngsamtorkande och traditionella alternativen. Men pÄ senare tid har nÄgot hÀnt.

– Vi har börjat bry oss om vad som finns i fĂ€rgen, precis som vi bryr oss om att köpa lokalproducerad och ekologisk mat, sĂ€ger Maria Klint.

Hon menar att miljö- och hÀlsoaspekten med Àggoljetempera Àr oslagbar.

– Den Ă€r bra för husen och visar att byggnadsvĂ„rd inte behöver vara svĂ„rt.

Anna Granger instÀmmer:

– Det kĂ€nns som om man mĂ„lar ett rum vackert nĂ€r man mĂ„lar med den hĂ€r fĂ€rgen. Den ger sĂ„ mycket mer Ă€n bara en kulör. Den ger en kĂ€nsla.

Fakta

TÀnk pÄ detta nÀr du mÄlar med Àggoljetempera:

+ NÀr du har blandat pigmentvattnet (pigment och vatten) med Àggoljan (linolja och Àgg) Àr det en fÀrskvara. Det gÄr att förvara i burk med tÀttslutande lock i kylskÄp.

+ Varje pÄse Àr uppmÀtt till fem deciliter vatten. Pigmentet lÀggs i vatten och stÄr över natten. Pigment och vatten blandas sedan samman med en stavmixer. Blanda dÀrefter rÄ, kallpressad linolja och Àgg separat till en Àggolja den dagen du ska mÄla.

+ Man kan anvÀnda vilka Àgg som helst, men ekologiska brukar ha kraftigare gula.

+ BÀst resultat blir det om man anvÀnder en grundfÀrg först. Den Àr ocksÄ en pigmentblandning, i en grÄbeige kulör som Àr vacker i sig, men som Àr framtagen för att ge ett bra underlag för att hjÀlpa nÀsta lager att oxidera, det vill sÀga torka eller hÀrda.

+ Ett lager grundfÀrg bör följas av tvÄ lager av den kulör som man har valt.

+ FĂ€rgen oxiderar – torkar – bĂ€st i ljus och god ventilation. LĂ„t första lagret oxidera minst en dag innan du fortsĂ€tter med nĂ€sta lager.

+ För att fÄ en blankare och mer slittÄlig yta kan du polera den med en halvmjuk borste eller trollull nÀr fÀrgen har oxiderat.

+ Efter mÄlning, tvÀtta penslarna i vatten med olivoljetvÄl.

KĂ€llor: YLE.se, boken ”Jordens fĂ€rg” av Milis Ivarsson och Frida Hafvenstein, Avjord.se.


Vad kostar det?

En pigmentpÄse kostar runt 285 kronor.

Fem liter rÄ kallpressad linolja kostar 360 kronor.

Sedan tillkommer utgiften för vatten och Àgg.

KĂ€lla: Temperahuset.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!