Ăttika som man köper i livsmedelsbutiker Ă€r en blandning av Ă€ttikssyra och vatten, andelen Ă€ttiksyra avgör om det kallas Ă€ttika eller Ă€ttikssprit. Eftersom Ă€ttikssyra förhindrar tillvĂ€xten av sjukdomsframkallande bakterier anvĂ€nds den som konserveringsmedel vid inlĂ€ggning av diverse livsmedel. Till det har Ă€ttika anvĂ€nts i hundratals Ă„r i Sverige.
PÄ senare tid har en "ny" trend vuxit fram dÀr allt fler vÀljer att anvÀnda Àttika för att göra egna, miljövÀnliga, rengöringsmedel för stÀdning. Men Àven till detta har Àttikan anvÀnts lÀnge i svenska hem.
ââDet Ă€r ett gammalt husmorstips, Ă€ttika anvĂ€nde man innan alla de hĂ€r kommersiella rengöringspreparaten kom i handeln, sĂ€ger Marie-Louise Danielsson-Tham, professor i livsmedelshygien.
Marie-Louise Danielsson-Tham var under 2008 och 2009 en av tvÄ programledare för tv-programmet Rent hus som visades i TV4. Hon anvÀnder sjÀlv helst Àttika nÀr hon stÀdar.
ââJag Ă€r ingen vĂ€n av kemikalier. Jag fick en massa olika preparat nĂ€r vi gjorde Rent hus men de stĂ„r pĂ„ nĂ„gra hyllor i ett skĂ„p och vĂ€ntar pĂ„ bĂ€ttre tider.
Intresse för inlagda grönsaker
FörsÀljningen av Àttika till dagligvaruhandeln har ökat med 35 procent under Ärets första sex mÄnader, uppger Kavli som sedan 2012 Àger Perstorps Àttika.
ââDen har ökat under flera Ă„r men den har accelererat pĂ„ senaste tiden. Vi ser ett ökat intresse för inlĂ€ggningar och antalet olika rĂ„varor som man lĂ€gger in har ökat. Förut var det mest gurka men nu har mĂ„nga börjat pickla rödlök till exempel. Folk har Ă€ven börjat anvĂ€nda Ă€ttika nĂ€r de gör egna rengöringsmedel, sĂ€ger Catharina Johansson, marknadschef kategori smaksĂ€ttning pĂ„ Kavli.
Hon uppskattar att försÀljningen under sommarmÄnaderna ökat med sÄ mycket som 50 procent och hon tror att trenden hÄller i sig.
ââJag tror att det finns ett genuint intresse, dels för att lĂ€gga in grönsaker, men Ă€ven att hitta andra sĂ€tt att stĂ€da Ă€n att anvĂ€nda fĂ€rdiga produkter. Jag tror bĂ„da dessa intressen kommer fortsĂ€tta vĂ€xa.
Ăkning hos Ă„terförsĂ€ljarna
Hos Coop har försĂ€ljningen ökat med omkring 30 procent de senaste fem mĂ„naderna. Om det Ă€r stĂ€drelaterat eller inte Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga, uppger de. Ăven hos Willys har man mĂ€rkt av den ökade efterfrĂ„gan.
ââDet Ă€r inte en artikel som sĂ€ljer i gigantiska volymer men det handlar om en noterbar ökning. Det Ă€r en trend att folk intresserar sig mer för husmorstips och olika influerare har lyft Ă€ttika som en produkt för stĂ€dning i sina kanaler, sĂ€ger Johanna EurĂ©n, presskontakt pĂ„ Willys.