FrÄn kork till bruksfordon och sportbilar

Japanska Mazda, som firar trippeljubileum, sÄg dagens ljus för 100 Är sedan. Men liksom mÄnga andra fordonstillverkare började företaget i en helt annan bransch. Den första riktiga bilen lanserades 1960.

Företaget Mazda firar 100 Är. Motorfordon har man haft i 90 Är, personbilar i sex Ärtionden.

Företaget Mazda firar 100 Är. Motorfordon har man haft i 90 Är, personbilar i sex Ärtionden.

Foto: Anders Wiklund/TT

Livsstil & fritid2020-04-27 08:04

PÄ 1980-talet var den öppna, tvÄsitsiga sportbilen ett minne blott. DÄ kom Mazda med sin MX-5 Miata, en charmig liten roadster som började sÀljas 1990.

– Den var prisvĂ€nlig, sportig och pĂ„litlig. En enkel bil som satte körglĂ€djen i första rummet, sĂ€ger Ylva Norrman Rivera, distriktsansvarig i Sundsvall för Miata Club of Sweden.

Nykomlingen blev en succé. Den var bakhjulsdriven, knappt fyra meter lÄng och vÀgde strax över ett ton. Modellen som utvecklades med tiden tillverkas Àn i dag och Àr vÀrldens mest sÄlda sportbil med sammanlagt över 1,5 miljoner exemplar.

Korkföretag

Att företaget skulle hÄlla pÄ med bilar hade man dock ingen aning om för 100 Är sedan. DÄ var det kork som gÀllde. Inom den japanska industrin var efterfrÄgan stor pÄ korksubstitut, vilket anvÀndes som tÀtningsmaterial. Det var dÀrför som Toyo Cork Kogyo Co Ltd grundades i början av 1920.

Men snart vĂ€nde vinden. Importerad naturkork tog över marknaden och firman började tillverka maskindelar. År 1930 byggde man ett trehjuligt arbetsfordon, motorcykeln Mazda-Go, och fortsatte med diverse trehjuliga ekipage under mĂ„nga Ă„r framöver.

I slutet av 1950-talet kom Mazda bland annat med den lilla lastbilen Romper. Och 1960 lanserade man sin första personbil, R360 Coupe, som hade plats för fyra personer och drevs av en 356-kubiksmotor pÄ 16 hÀstkrafter. Den var billig att köpa och uppfyllde mÄngas dröm om att Àga ett eget fordon.

Motorsport

För att skilja sig frĂ„n mĂ€ngden satsade man pĂ„ wankelmotorn, en kraftkĂ€lla med en roterande kolv. Dessutom slog man sig in pĂ„ motorsport samt gjorde en exportoffensiv gentemot vĂ€stvĂ€rlden, vilket bidrog till att modellen 323 blev en storsĂ€ljare i Tyskland. År 1974 var Mazda en av vĂ€rldens tio största biltillverkare.

– Bilarna frĂ„n Mazda har ett fördelaktigt pris och Ă€r billiga att serva och Ă€ga. De Ă€r pĂ„litliga. Jag Ă€r nog lite av en Mazda-nörd, erkĂ€nner Ylva Norrman Rivera, som tillsammans med sin man Patricio har tvĂ„ nyare MX-5 Miata hemma i garaget.

Genom bÄde bruksbilar och exklusiva sportÄk har Mazda blivit ett mÀrke att rÀkna med. Nu blir det alltsÄ sekelgammalt. Samtidigt fyller pionjÀren R360 Coupe 60 Är, medan roadstern MX-5 Miata blir tre decennier gammal.

Lite av varje om Mazda

+ Namnet Mazda kommer frÄn Ahura Mazda, en fornpersisk himmelsgud som stÄr för ljus, visdom och harmoni. Mazda uttalas Àven som namnet pÄ företagets grundare, Matsuda.

+ LÀnge var det endast bilarna som hette Mazda. Först 1984 slÀppte företaget namnet Toyo Kogyo och döpte om sig till Mazda Motor Corporation.

+ En milstolpe uppnÄddes 1991. DÄ vann Mazda som första japanska mÀrke Le Mans 24-timmarslopp. Detta med bilen 787 B som drevs av en wankelmotor pÄ 700 hÀstkrafter.

+ Den lilla sportbilen MX-5 Miata marknadsfördes i USA under namnet Miata, men fick heta MX-5 i Europa. Trots det har begreppet Miata rotat sig vÀrlden över.

+ Miata Club of Sweden har nĂ€stan 3 000 medlemmar. De trĂ€ffas och Ă„ker pĂ„ turer. lĂ„nga som korta. men helst pĂ„ smĂ„ krokiga vĂ€gar dĂ€r bilmodellen gör sig som bĂ€st. En Miata kan enkelt "skrĂ€ddarsys" dĂ„ det finns en stor eftermarknad av tillbehör till samtliga fyra Miata-generationer. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!