PÄ 1980-talet var den öppna, tvÄsitsiga sportbilen ett minne blott. DÄ kom Mazda med sin MX-5 Miata, en charmig liten roadster som började sÀljas 1990.
ââDen var prisvĂ€nlig, sportig och pĂ„litlig. En enkel bil som satte körglĂ€djen i första rummet, sĂ€ger Ylva Norrman Rivera, distriktsansvarig i Sundsvall för Miata Club of Sweden.
Nykomlingen blev en succé. Den var bakhjulsdriven, knappt fyra meter lÄng och vÀgde strax över ett ton. Modellen som utvecklades med tiden tillverkas Àn i dag och Àr vÀrldens mest sÄlda sportbil med sammanlagt över 1,5 miljoner exemplar.
Korkföretag
Att företaget skulle hÄlla pÄ med bilar hade man dock ingen aning om för 100 Är sedan. DÄ var det kork som gÀllde. Inom den japanska industrin var efterfrÄgan stor pÄ korksubstitut, vilket anvÀndes som tÀtningsmaterial. Det var dÀrför som Toyo Cork Kogyo Co Ltd grundades i början av 1920.
Men snart vÀnde vinden. Importerad naturkork tog över marknaden och firman började tillverka maskindelar. à r 1930 byggde man ett trehjuligt arbetsfordon, motorcykeln Mazda-Go, och fortsatte med diverse trehjuliga ekipage under mÄnga Är framöver.
I slutet av 1950-talet kom Mazda bland annat med den lilla lastbilen Romper. Och 1960 lanserade man sin första personbil, R360 Coupe, som hade plats för fyra personer och drevs av en 356-kubiksmotor pÄ 16 hÀstkrafter. Den var billig att köpa och uppfyllde mÄngas dröm om att Àga ett eget fordon.
Motorsport
För att skilja sig frÄn mÀngden satsade man pÄ wankelmotorn, en kraftkÀlla med en roterande kolv. Dessutom slog man sig in pÄ motorsport samt gjorde en exportoffensiv gentemot vÀstvÀrlden, vilket bidrog till att modellen 323 blev en storsÀljare i Tyskland. à r 1974 var Mazda en av vÀrldens tio största biltillverkare.
ââBilarna frĂ„n Mazda har ett fördelaktigt pris och Ă€r billiga att serva och Ă€ga. De Ă€r pĂ„litliga. Jag Ă€r nog lite av en Mazda-nörd, erkĂ€nner Ylva Norrman Rivera, som tillsammans med sin man Patricio har tvĂ„ nyare MX-5 Miata hemma i garaget.
Genom bÄde bruksbilar och exklusiva sportÄk har Mazda blivit ett mÀrke att rÀkna med. Nu blir det alltsÄ sekelgammalt. Samtidigt fyller pionjÀren R360 Coupe 60 Är, medan roadstern MX-5 Miata blir tre decennier gammal.