Konstgjord Köpenhamnsö oroar i SkÄne

Köpenhamn ska sĂ€kras mot en stormflod. SĂ„ argumenterar den danska huvudstaden för den jĂ€ttelika konstgjorda halvö som planeras i hamninloppet. Projektet oroar i SkĂ„ne: "Havet Ă€r inte en soptipp", pĂ„pekar lĂ€nsstyrelsen. Även i Danmark hörs kritiska röster.

Grafik: Johan HallnÀs/TT

Grafik: Johan HallnÀs/TT

Foto: Johan HallnÀs

Miljö2021-02-28 10:53

– Vi tycker inte att Öresund Ă€r en bra plats för deponering av 80 miljoner ton massor med okĂ€nd föroreningsgrad, sĂ€ger Carl Lindqvist, vattenhandlĂ€ggare vid lĂ€nsstyrelsen i SkĂ„ne, som varnar för lĂ€ckande tungmetaller.

Tanken Ă€r att bygga en helt ny stadsdel i Köpenhamn, Lynetteholm, med plats för 35 000 invĂ„nare, kontor och en lĂ„ng, ny sandstrand lĂ€ngs med Öresund.

Köpenhamns kommun och den danska regeringen ser en möjlighet att slÄ mÄnga flugor i en smÀll: Staden klimatsÀkras och fÄr samtidigt nÄgonstans att deponera schaktmassor frÄn andra anlÀggningsprojekt. Den expanderande huvudstaden fÄr fler bostÀder och nya inkomster rullar in nÀr Köpenhamn fÄr ytterligare nÀstan tre kvadratkilometer att exploatera.

Tanken Àr alltsÄ att nuvarande havsbotten utanför centrala Köpenhamn ska fyllas ut, men den skÄnska lÀnsstyrelsen höjer ett varnande finger.

Öresundsflödet pĂ„verkas

Den lĂ„ga syrehalten i Östersjön Ă€r redan i dag ett problem och det riskerar att förvĂ€rras, eftersom vattenflödet genom Öresund berĂ€knas avta med 0,25 procent om Lynetteholm byggs, varnar lĂ€nsstyrelsen. Samtidigt försvinner marina habitat i Öresund.

– Vi fĂ„r fĂ€rre platser dĂ€r yngling kan ske för fiskar och andra djur, sĂ€ger Carl Lindqvist.

De grunda omrÄdena lÀngs kusterna Àr ofta viktiga platser för larver och yngel, liksom de ÄlgrÀsÀngar som gÄr förlorade utanför Köpenhamn, understryker han. Exakt hur stora konsekvenserna blir Àr oklart, men det kan pÄverka bÄde fiskar och lÀgre djur, hÀvdar han.

– Det hĂ€r kan man inte vara sĂ€ker pĂ„, men nĂ€r det handlar om ett sĂ„ pass stort omrĂ„de, dĂ„ börjar vĂ„ra varningsklockor ringa.

Andra alternativ

Att Köpenhamn vill skydda sig mot klimatförÀndringar har den skÄnska lÀnsstyrelsen förstÄelse för, men samtidigt ifrÄgasÀtts om den konstgjorda ön Àr det bÀsta alternativet.

– Vi anser att de inte har utrett det bĂ€sta möjliga alternativet för att klimatsĂ€kra Köpenhamn, sĂ€ger Carl Lindqvist.

En bred politisk majoritet i Danmark stÄr bakom projektet, men allt fler kritiska röster höjs, enligt John Andersen, professor i stadsplanering och sociologi vid Roskilde universitet.

Hittills Àr bara smÄpartierna Alternativet och Enhedslisten uttalat emot, men han ser det inte som otÀnkbart att fler partier Àndrar hÄllning.

– Det Ă€r mer politiskt osĂ€kert Ă€n vad det var för bara tvĂ„-tre mĂ„nader sedan, sĂ€ger John Andersen till TT.

I november Ă€r det kommunalval i Köpenhamn och dĂ„ kan bĂ„de Lynetteholm och andra stora byggprojekt bli heta debattĂ€mnen. En frĂ„ga med debattpotential Ă€r alla de lastbilstransporter med jordmassor som mĂ„ste fraktas genom Köpenhamn under byggtiden – 350 lastbilar fram och tillbaka per dygn.

– Det Ă€r 700 lastbilar om dygnet under 15 Ă„rs tid, konstaterar John Andersen.

Men enligt den miljökonsekvensbeskrivning som gjorts för projektet blir det inte mer lastbilstrafik i Köpenhamn. Skillnaden Àr att den flyttas frÄn Nordhavn, dÀr schaktmassor frÄn byggprojekt deponeras i dag, till en annan del av staden.

Oron delas inte

Flera svenska instanser har fÄtt möjlighet att yttra sig om det danska projektet, bland dem Havs- och vattenmyndigheten (Hav), som inte delar den skÄnska lÀnsstyrelsens oro.

"Till viss del kommer förorenade utfyllnadsmassor anvĂ€ndas men det anges att konstruktionen ska förses med tĂ€tskikt för att förhindra utlakning av föroreningar i Öresund", skriver Hav.

SMHI bedömer att den planerade utbyggnaden inte kommer att medföra nÄgon betydande miljöpÄverkan för Sveriges del. Det gör dÀremot Malmö stad, som precis som lÀnsstyrelsen pekar pÄ förlusten av marinhabitat och risken för föroreningar.

Fakta: Lynetteholm

Lynetteholm ska bli en helt ny stadsdel i Köpenhamn som byggs pÄ jordmassor som deponeras pÄ havsbotten.

Den 2,8 kvadratkilometer stora halvön ska rymma cirka 35 000 invĂ„nare och lika mĂ„nga arbetsplatser.

Tanken Àr att Lynetteholm tillsammans med den befintliga stadsdelen Nordhavn ska sÀkra Köpenhamn mot framtida stormfloder frÄn nordost.

Byggandet av den konstgjorda halvön kan inledas nÀsta Är, enligt planen. FrÄn och med 2035 kan den börja bebyggas med hus och ungefÀr 2070 ska den nya stadsdelen stÄ helt fÀrdig.

Enligt miljökonsekvensbeskrivningen Ă€r miljöpĂ„verkan ofrĂ„nkomlig, men den blir lokal. PĂ„verkan pĂ„ Öresund blir "liten till obetydlig", enligt miljökonsekvensbeskrivningen.

KÀlla: Köpenhamns kommun/Transport- og Boligministeriet

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!