Totalt rör det sig om 38 godsvagnar som spÄrade ur mellan SiktrÀsk och Lina Àlv tidigt pÄ söndagsmorgonen. I samband med hÀndelsen slets flera kontaktledningar ned. Föraren Àr oskadd, men de materiella konsekvenserna Àr omfattande.
Arbetet med att avlÀgsna godsvagnarna frÄn spÄret inleds pÄ mÄndagseftermiddagen efter att Statens haverikommission inspekterat olycksplatsen och inlett sitt arbete, rapporterar Ekot i Sveriges Radio.
Totalt mÄste runt 800 meter rÀls bytas ut, sÀger Peter Jonsson, pressansvarig pÄ Trafikverket, till radion.
LÄngt stopp
UrspĂ„rningen antas orsaka ett lĂ„ngvarigt stopp pĂ„ strĂ€ckan GĂ€llivareâKiruna. Trafiken kan inte rulla som vanligt förrĂ€n tidigast den 12 november, enligt LKAB:s första prognos.
ââHĂ„ller det sĂ„ Ă€r vĂ€l alla glada. Men det Ă€r olĂ€ndig terrĂ€ng och dessutom Ă€r det vinter. Man mĂ„ste fram med stora maskiner för att kunna röja undan och reparera banan. SĂ„ det Ă€r stor risk att det blir lĂ€ngre Ă€n sĂ„, sĂ€ger Jan Lundgren, logistikchef och vd för LKAB Malmtrafik, till TT.
Platsen ligger lÄngt frÄn nÀrmaste bilvÀg, tillÀgger han.
Inom ett Är har LKAB drabbats av liknande olyckor vid fyra tillfÀllen, enligt Lundgren. HÀndelser av det hÀr slaget medför stora kostnader för det statligt Àgda gruvbolaget.
ââMĂ„ste vi ersĂ€tta de 38 vagnarna vi har gĂ„tt av med sĂ„ Ă€r det en smĂ€ll pĂ„ nĂ€rmare 50 miljoner kronor bara i materiella skador.
LÀgg dÀrtill kostnaderna för medföljande leveransproblem.
ââDet hĂ€r tĂ„get var pĂ„ vĂ€g till Narvik. Vi har bĂ„tar som ligger dĂ€r och vĂ€ntar pĂ„ produkterna. DĂ€r drabbas vi av förseningsavgifter. Vi försöker planera om sĂ„ att vi kan tĂ€cka upp med produktionen vi har i Kiruna och Svappavaara sĂ„ gĂ„tt det gĂ„r.
"Stora pengar"
Vidare framhÄller Lundgren att det kan ta en dryg mÄnad, efter att trafiken Àr i gÄng igen, innan LKAB Àr i kapp med leveranserna.
ââVi har inte sĂ„ mycket kapacitet att köra i kapp pĂ„ bandelen mellan GĂ€llivare och Kiruna. Det Ă€r fĂ„ mötesmöjligheter för vĂ„ra lĂ„nga malmtĂ„g.
En störning som leder till ett leveransbortfall till kund berÀknas kosta runt tre miljoner kronor i timmen för bolaget.
ââTĂ€nk dĂ„ ett stopp pĂ„ flera dygn. Det Ă€r stora pengar.
Persontrafiken pÄverkas
Men problemet lÀr inte pÄverka gruvbolaget i nÄgon större omfattning, sÀger Magnus Eriksson som Àr adjungerad professor i gruvnÀring vid LuleÄ tekniska universitet.
ââDet Ă€r klart att det Ă€r en stor grej och att det blir bökigt. Men i övrigt Ă€r det marginellt.
LKAB:s tÄgtransporter av bland annat olja och cement kommer under stoppet att ersÀttas med lastbilar.
Norska Vy driver persontrafiken pÄ banan. Enligt bolaget handlar det om fyra nattÄgsavgÄngar, frÄn Stockholm och UmeÄ till Narvik i Norge. Dessutom trafikeras banan av flera dagtÄg pÄ vardagar.
Trafikchefen Roger Norman konstaterar att trafikstoppet kommer olÀgligt.
ââDet Ă€r mitt i sĂ€songen med mĂ„nga lov, sĂ€ger han. Vy sĂ€tter in ersĂ€ttningsbussar.