Informationskampanjen Àr uppdelad i tvÄ delar. Den första ska rikta sig till unga mellan 16 och 25 Är och svara pÄ frÄgor som kan vara viktiga för just den mÄlgruppen. Kampanjen ska pÄgÄ under en koncentrerad period i samband med Sveriges Natoanslutning, enligt ett regeringsbeslut.
Den andra delen Ă€r en folkbildande informationsinsats för att öka kunskapen om Nato â eller Nordatlantiska fördragsorganisationen â hos allmĂ€nheten i stort. Den insatsen ska vara bredare utformad och pĂ„gĂ„ under en lĂ€ngre period efter anslutningen.
Ăver ett Ă„r sedan
Det blir upp till Myndigheten för samhÀllsskydd och beredskap (MSB) att lÀra svenskarna om vilka vÀrderingar alliansen bygger pÄ, hur Sverige kan bidra till alliansen samt hur ett medlemskap bidrar till försvaret av Sverige.
I uppdraget ska MSB samverka med Försvarsmakten och andra berörda myndigheter.
Sverige ansökte om Natomedlemskap den 18 maj förra Äret men Àn har Turkiet och Ungern inte ratificerat den svenska ansökan.
"Stor förÀndring"
MSB har inte sÀrskilt mycket detaljer att berÀtta om informationskampanjen mer Àn det som stÄr i regeringsbeslutet.
"Arbete pÄgÄr med informationsinsatsen, som ska vara klar att sprida snart efter Sveriges intrÀde i Nato (vilket Ànnu Àr oklart)", skriver pressekreterare Elin Bohman i ett mejl.
Natomedlemskapet kommer enligt regeringen att innebÀra stora förÀndringar för Sveriges försvars- och sÀkerhetspolitik.
"Det finns dÀrför behov av att höja den allmÀnna kunskapsnivÄn i samhÀllet om syftet med Sveriges ansökan om medlemskap i alliansen och vad ett Nato-intrÀde innebÀr för Sverige och för svenska medborgare", stÄr det i regeringsbeslutet.