Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) kallade pÄ tisdagen aktörer inom kollektivtrafiken, godstrafiken, stationsförvaltning, kommuner och myndigheter till möte.
Enligt SÀpo, som deltog pÄ mötet, finns det inget konkret terrorhot mot specifika mÄl i Sverige. Historiskt har dock kollektivtrafik i Europa utsatts för allvarliga terrordÄd vid ett flertal tillfÀllen, bland annat bombdÄden i Bryssels tunnelbana 2016.
Enligt regeringen Àr skyddet pÄ tÄg, tunnelbana och stationer i Sverige redan pÄ en hög nivÄ. Andreas Carlson pekar bland annat pÄ att personal har utbildats.
TT: Minskar det risken för terrordÄd?
ââDet kan framför allt leda till att det finns en vaksamhet, att kunna se och ha kunskap om vad man ska vara uppmĂ€rksam pĂ„, och kunna förebygga olika typer av hĂ€ndelser, sĂ€ger Carlson.
Infrastrukturministern vill dock se ytterligare ÄtgÀrder och gav i augusti Trafikverket och Transportstyrelsen i uppdrag att redovisa hur skyddet kan stÀrkas.
Uppdraget ska redovisas senast den 31 januari 2024. DÄ har det gÄtt nÀstan ett halvÄr sedan terrorhotnivÄn höjdes.
TT: Ăr du nöjd med att det tar sĂ„n tid att fĂ„ ett ökat skydd pĂ„ plats?
ââDet vidtas mĂ„nga Ă„tgĂ€rder redan och har vidtagits Ă„tgĂ€rder, sĂ€ger Carlson.
Han framhÄller att utredningstiden Àr förhÄllandevis kort och att regeringen dÀrefter kommer att hantera de förslagen "skyndsamt".