SOS Alarm svarar för lĂ„ngsamt – ska granskas

Det tar för lÄng tid att komma fram till nödnumret 112, slÄr Riksrevisionen fast.

Det tar för lÄng tid att komma fram till SOS Alarm 112, konstaterar Riksrevisionen. Arkivbild.

Det tar för lÄng tid att komma fram till SOS Alarm 112, konstaterar Riksrevisionen. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

SamhÀlle2023-04-23 18:57

DÀrför har myndigheten nu beslutat att inleda en granskning av SOS Alarm 112.

"SOS Alarms uppdrag att leverera 112-tjÀnsten Àr ett samhÀllsuppdrag som krÀver en samordnad och sammanhÄllen larmbehandling. De lÄngvariga problemen med bristande mÄluppfyllelse gör att vi vill titta nÀrmare pÄ om verksamheten Àr effektiv", sÀger riksrevisor Helena Lindberg i ett pressmeddelande.

SOS Alarm Àgs gemensamt av staten och Sveriges Kommuner och Regioner, som tillsammans har satt som mÄl att den genomsnittliga svarstiden till 112 ska vara högst 8 sekunder. Det har man dock inte lyckats uppnÄ sedan 2013.

Ibland Àr svarstiderna sÄ pass lÄnga att det "kan fÄ allvarliga konsekvenser för de hjÀlpsökande", skriver Riksrevisionen. Granskningsmyndigheten uppmÀrksammar ocksÄ att det förekommit problem nÀr samtal ska vidarekopplas frÄn SOS Alarm till ambulanssjukvÄrd, polis eller rÀddningstjÀnst.

Resultatet frÄn granskningen ska sammanstÀllas i en rapport med planerad publicering i december.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!