Skolverkets gd: Pisakritiken har förvrÀngts

Skolverket hade skarpa invÀndningar mot Riksrevisionens Pisagranskning innan den publicerades. Nu uppmanar Skolverkets generaldirektör i stÀllet alla debattörer att lÀsa vad som faktiskt stÄr i rapporten, och inte förvrÀnga fakta.

LÀs Riksrevisionens rapport om Pisahanteringen, förvrÀng inte fakta, uppmanar Skolverkets gd Peter Fredriksson. Arkivbild.

LÀs Riksrevisionens rapport om Pisahanteringen, förvrÀng inte fakta, uppmanar Skolverkets gd Peter Fredriksson. Arkivbild.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Skola och utbildning2021-05-03 17:34

NÀr Riksrevisionen i torsdags morse publicerade sina granskningsresultat tog det blixtsnabbt fart i den offentliga debatten. För Skolverkets del handlade kritiken om att myndigheten inte kontrollerat och följt upp pÄ vilka grunder skolor exkluderat en relativt hög andel elever frÄn kunskapsmÀtningen.

FöretrÀdare för den politiska oppositionen anklagade frÀmst utbildningsminister Anna Ekström (S) för att medvetet ha medverkat till att ge en förskönad bild av svenska elevers kunskapsnivÄ. Men Àven Skolverket och dess generaldirektör Peter Fredriksson blev ifrÄgasatt.

FörvrÀngning

PĂ„ mĂ„ndagen publicerade Skolverket en lĂ€ngre kommentar med budskapet att debattörer dragit för stora vĂ€xlar pĂ„ – eller förvrĂ€ngt – Riksrevisionens kritik.

– Riksrevisionen gör ju inga som helst antaganden om att det skulle vara mygel, fusk eller trixande med siffrorna. Det kan man ju tro nĂ€r man tar del av alla reaktioner, sĂ€ger Skolverkets gd Peter Fredriksson.

Han understryker att Skolverket inte har nÄgra som helst invÀndningar mot den kritik Riksrevisionen ger myndigheten.

– Vi hĂ„ller med om att vi bör vĂ€ssa vĂ„r utbildning för skolorna och följa upp andelen exkluderade elever, sĂ€ger han.

En rad invÀndningar

Men lite mer Àn en mÄnad innan Riksrevisionen publicerade sin slutrapport hade Skolverket en lÄng rad kraftiga invÀndningar. I sitt svar till Riksrevisionen skrev Skolverket bland annat att den sÄg "en rad sakfel, metodologiska brister samt slutsatser som inte riktigt sammanhÀnger med de resultat som presenteras."

Av Skolverkets svar, daterat den 15 mars, framgÄr ocksÄ att Skolverket förutsÄg att det skulle bli debatt om revisionsrapporten, och att Riksrevisionen borde vara tydligare sÄ att "allmÀnheten inte ska fÄ en felaktig bild".

Skolverket efterlyste ett omtag: Vi ser "att det Àr genomgripande förÀndringar som skulle krÀvas för att rapporten i sin helhet skulle ge en rÀttvisande bild", skrev Skolverket.

Inte det vÀsentliga nu

Den kritiken tonas nu ned.

– Vi har ett ansvar att ge respons pĂ„ det utkast som Riksrevisionen ger oss, och det har vi gjort. Det vi sedan ska förhĂ„lla oss till Ă€r rekommendationerna i slutrapporten. De menar i den att vi bör skĂ€rpa rutinerna, och jag har inget att invĂ€nda mot det, sĂ€ger Peter Fredriksson.

Han betonar att Skolverket inte gör nÄgra som helst ansprÄk pÄ att bedöma slutrapporten.

– Sedan kan det finnas detaljer i den dĂ€r vi fortsatt kanske gör andra bedömningar vad gĂ€ller giltighet eller relevans, men det Ă€r inte det vĂ€sentliga nu, sĂ€ger Peter Fredriksson.

Riksrevisionen kommenterar skriftligt Skolverkets kritik av rapportutkastet:

"De kommentarer frĂ„n Skolverket som TT hĂ€nvisar till rör inte den slutliga rapporten utan lĂ€mnades till Riksrevisionen under arbetets gĂ„ng, i den sĂ„ kallade faktagranskningen. Riksrevisionen omhĂ€ndertog dĂ„ de synpunkter som bedömdes vara relevanta, vilket ledde till vissa justeringar i rapporten. Detta har Skolverket informerats om – allt i enlighet med de rutiner som Riksrevisionen tillĂ€mpar i arbetet med effektivitetsgranskningar."

Fakta: Detta Àr Pisa

Pisa (Programme for International Student Assessment) Àr en internationell studie som mÀter 15-Äringars förmÄgor i lÀsning, matematik och naturvetenskap. Den genomförs vart tredje Är, och resultaten presenteras med ett Ärs fördröjning.

Pisa drivs av den ekonomiska samarbetsorganisationen OECD. Nationellt ansvarig Àr Skolverket.

I Pisa 2018 deltog drygt 5 500 elever i Sverige, fördelade pĂ„ 223 skolor. Den stora majoriteten, 96 procent, gick i Ă„rskurs 9 nĂ€r de skrev proven.

Totalt svarade cirka 600 000 elever i 79 lĂ€nder eller regioner pĂ„ frĂ„gorna i Pisa 2018. Elevgruppen representerar 32 miljoner elever.

NÀsta Pisa skulle genomföras 2021, men har skjutits fram till 2022 pÄ grund av pandemin.

KĂ€llor: OECD och Skolverket.


Fakta: Riksrevisionens kritik
  • Andelen exkluderade elever i Pisa 2018 var för hög. En ovanligt stor flyktinvandring runt 2015 Ă€r inte en giltig förklaring. Andelen nyanlĂ€nda elever som pĂ„ korrekta grunder kunde exkluderas pĂ„ grund av bristande svenskkunskaper ökade endast med en halv procentenhet för Pisa 2018, jĂ€mfört med 2015. Felaktiga exkluderingar av andra skĂ€l har ocksĂ„ gjorts. Riksrevisionens finner rimliga förklaringar till en exkludering pĂ„ totalt 6,6 procent, inte de 11,1 procent som i verkligheten undantogs.
  • De skolor som deltog i Pisa 2018 uppfattade informationen om exkludering pĂ„ olika sĂ€tt, och undantog dĂ€rför elever pĂ„ olika premisser. Skolverket sĂ€kerstĂ€llde inte och följde inte upp om instruktionerna uppfattats rĂ€tt.
  • Trots ifrĂ„gasĂ€ttanden frĂ„n media och riksdagspolitiker om ett missvisande urval av elever utredde varken Skolverket eller regeringen misstankarna ordentligt.
  • Skolverket hĂ€nvisade till och följde OECD:s instruktioner, men OECD hade en felaktig bild av undervisningen för nyanlĂ€nda elever i Sverige.
  • Problemet pĂ„pekades Ă€ven internt pĂ„ utbildningsdepartementet, fortfarande utan Ă„tgĂ€rder. I stĂ€llet hĂ€nvisade regeringen till Skolverkets och OECD:s uppgifter att allt gĂ„tt korrekt till.

KĂ€lla: Riksrevisionen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!