NÀr Riksrevisionen i torsdags morse publicerade sina granskningsresultat tog det blixtsnabbt fart i den offentliga debatten. För Skolverkets del handlade kritiken om att myndigheten inte kontrollerat och följt upp pÄ vilka grunder skolor exkluderat en relativt hög andel elever frÄn kunskapsmÀtningen.
FöretrÀdare för den politiska oppositionen anklagade frÀmst utbildningsminister Anna Ekström (S) för att medvetet ha medverkat till att ge en förskönad bild av svenska elevers kunskapsnivÄ. Men Àven Skolverket och dess generaldirektör Peter Fredriksson blev ifrÄgasatt.
FörvrÀngning
PĂ„ mĂ„ndagen publicerade Skolverket en lĂ€ngre kommentar med budskapet att debattörer dragit för stora vĂ€xlar pĂ„ â eller förvrĂ€ngt â Riksrevisionens kritik.
ââRiksrevisionen gör ju inga som helst antaganden om att det skulle vara mygel, fusk eller trixande med siffrorna. Det kan man ju tro nĂ€r man tar del av alla reaktioner, sĂ€ger Skolverkets gd Peter Fredriksson.
Han understryker att Skolverket inte har nÄgra som helst invÀndningar mot den kritik Riksrevisionen ger myndigheten.
ââVi hĂ„ller med om att vi bör vĂ€ssa vĂ„r utbildning för skolorna och följa upp andelen exkluderade elever, sĂ€ger han.
En rad invÀndningar
Men lite mer Àn en mÄnad innan Riksrevisionen publicerade sin slutrapport hade Skolverket en lÄng rad kraftiga invÀndningar. I sitt svar till Riksrevisionen skrev Skolverket bland annat att den sÄg "en rad sakfel, metodologiska brister samt slutsatser som inte riktigt sammanhÀnger med de resultat som presenteras."
Av Skolverkets svar, daterat den 15 mars, framgÄr ocksÄ att Skolverket förutsÄg att det skulle bli debatt om revisionsrapporten, och att Riksrevisionen borde vara tydligare sÄ att "allmÀnheten inte ska fÄ en felaktig bild".
Skolverket efterlyste ett omtag: Vi ser "att det Àr genomgripande förÀndringar som skulle krÀvas för att rapporten i sin helhet skulle ge en rÀttvisande bild", skrev Skolverket.
Inte det vÀsentliga nu
Den kritiken tonas nu ned.
ââVi har ett ansvar att ge respons pĂ„ det utkast som Riksrevisionen ger oss, och det har vi gjort. Det vi sedan ska förhĂ„lla oss till Ă€r rekommendationerna i slutrapporten. De menar i den att vi bör skĂ€rpa rutinerna, och jag har inget att invĂ€nda mot det, sĂ€ger Peter Fredriksson.
Han betonar att Skolverket inte gör nÄgra som helst ansprÄk pÄ att bedöma slutrapporten.
ââSedan kan det finnas detaljer i den dĂ€r vi fortsatt kanske gör andra bedömningar vad gĂ€ller giltighet eller relevans, men det Ă€r inte det vĂ€sentliga nu, sĂ€ger Peter Fredriksson.
Riksrevisionen kommenterar skriftligt Skolverkets kritik av rapportutkastet:
"De kommentarer frĂ„n Skolverket som TT hĂ€nvisar till rör inte den slutliga rapporten utan lĂ€mnades till Riksrevisionen under arbetets gĂ„ng, i den sĂ„ kallade faktagranskningen. Riksrevisionen omhĂ€ndertog dĂ„ de synpunkter som bedömdes vara relevanta, vilket ledde till vissa justeringar i rapporten. Detta har Skolverket informerats om â allt i enlighet med de rutiner som Riksrevisionen tillĂ€mpar i arbetet med effektivitetsgranskningar."