"Elever ska inte hÄlla pÄ med sina mobiltelefoner pÄ lektionstid", sade utbildningsminister Anna Ekström (S) i vÄras i samband med presentationen av en ny nationell plan för trygghet och studiero i skolan.
En lÀtt Äsikt att hÄlla med om bÄde som förÀlder, elev och politiker. Eller? FrÄgan om mobilförbud i skolan har kallats symbolpolitik av LÀrarförbundet, och i remissvaren till den nya planen som vÀntas trÀda i kraft inför höstterminen 2022 höjs nu ett par varningens fingrar frÄn olika hÄll.
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) efterfrÄgar en teknikneutral lagtext, sÄ att förÀndringarna inte mÄlar in sig i ett mobilhörn. SKR oroar sig Àven för en initial ökad arbetsbörda pÄ lÀrarna som ska ta striden med eleverna om mobilerna. Diskrimineringsombudsmannen (DO) understryker vikten av att elever med sÀrskilda behov tillgodoses och inte hamnar i klÀm. Linköpings kommun skriver i sitt remissvar: "Möjligheten att införa förbud riskerar ocksÄ att överskugga det förebyggande arbetet."
Medvetna elever
Anita Grigic Magnusson Àr doktorand i tillÀmpad IT vid Göteborgs universitet och skriver för nÀrvarande en avhandling kring problematiken kring mobiltelefoner i skolan.
ââI nio fall av tio handlar mobilanvĂ€ndandet i klassrummen dĂ€r mobiler Ă€r tillĂ„tna om skolrelaterade saker. DĂ€r mobiler Ă€r förbjudna handlar anvĂ€ndningen frĂ€mst om saker som inte hör skolan till. Generellt kan man ocksĂ„ sĂ€ga att eleverna sjĂ€lva Ă€r otroligt medvetna om problemen med mobilanvĂ€ndandet, sĂ€ger hon.
Grigic Magnusson har i fokusgrupper intervjuat elever mellan 12 och 19 Är pÄ fyra olika skolor frÄn 2016 och framÄt. Hon sÀger att mobilen i stor utstrÀckning Àr en förlÀngd del av ungdomarna och att ett totalförbud skulle vara problematiskt.
ââDet finns skolor dĂ€r förbud har testats men dĂ€r lĂ€rarna sedan insett att det inte gĂ„r. Mobilen behövs för att göra snabba utrĂ€kningar, kolla upp ett ord eller en instruktionsvideo. Att ta upp datorn i stĂ€llet tar flera minuter och Ă€r bökigare. Mobilen Ă€r det naturliga valet för den hĂ€r generationen. Det Ă€r den de hittar pĂ„ och kan anvĂ€nda.
Massiv tÀckning
Enligt den senaste rapporten frĂ„n Statens medierĂ„d vad gĂ€ller ungas mobilanvĂ€ndande (Unga & medier 2019) har 96 procent av 13â18-Ă„ringarna en egen mobiltelefon.
ââMobilen Ă€r det dominerande, det Ă€r vĂ€ldigt tydligt. Ăven de som bor i hushĂ„ll dĂ€r man inte har dator hemma har en egen mobil, sĂ€ger Grigic Magnusson.
I rapporten Unga & medier 2019 svarar 45 procent av 13â18-Ă„ringarna att de Ă€gnar för mycket tid Ă„t mobilen. En bild som Grigic Magnusson bekrĂ€ftar:
ââMĂ„nga elever jag pratat med sĂ€ger att det Ă€r i stunder nĂ€r lĂ€raren pratar med en annan elev och de vĂ€ntar pĂ„ sin tur som mobilen Ă„ker fram. DĂ„ skickar de kanske meddelanden eller kollar nĂ„got klipp, och fastnar. Eleverna sĂ€ger att de behöver guidning. Men ofta blir det ocksĂ„ att de fostrar varandra och sĂ€tter ramar för vad som Ă€r okej.
Grigic Magnusson poÀngterar att det viktigaste kring mobilen i klassrummet Àr frÄgan om vad den anvÀnds till, inte att den anvÀnds.
ââSom vuxna har vi ocksĂ„ mĂ„nga förutfattade meningar om vad unga gör. Men de jag har pratat med Ă€r vĂ€ldigt kloka. Jag har hopp om framtiden.