ââVi mĂ„ste hitta system för att hantera och övervaka skrivprocesserna mer, sĂ€ger Jonas KĂ„gström universitetslektor pĂ„ Högskolan i GĂ€vle, till Gefle Dagblad.
Han sÀger att det kan bli aktuellt med fler salstentor.
ââOch att vi via Google-dokument gĂ„r in och övervakar skrivprocessen i realtid nĂ€r studenterna skriver. Vi startar 100 uppsatsstudenter i januari som ska skriva sina examensarbeten i företagsekonomi. DĂ€r mĂ„ste vi följa skrivprocessen mer noggrant, sĂ€ger han till tidningen.
Ăverraskat och imponerat
Chat GPT har överraskat mÄnga genom att snabbt skapa textmassor dÀr innehÄllet oftast bÄde Àr vettigt och hyfsat korrekt, och bygger pÄ att den behandlat stora mÀngder texter pÄ nÀtet. Den kan exempelvis trovÀrdigt svara pÄ frÄgor och utföra uppgifter som att sammanfatta ett verk.
Jonas KÄgström poÀngterar att det viktiga Àr att se till att studenterna anvÀnder tekniken till nytta, vilket Àven Àr nÄgot som lyfts frÄn internationellt hÄll, nÀr fuskdiskussionen lyfts.
"Ingen Einstein"
Ăven om Chat GPT Ă€r imponerande har den fortfarande begrĂ€nsningar.
ââStudenter kommer inte automatiskt att fĂ„ A genom att skicka in AI-genererat innehĂ„ll. Det Ă€r mer en arbetshĂ€st Ă€n Einstein, sĂ€ger Kay Firth-Butterfield, AI-chef vid vĂ€rldsekonomiska forumet i Davos till Financial Times.
Leah Henrickson, AI-expert vid University of Leeds, tror ocksÄ att AI kan leda till en mer jÀmstÀlld skolgÄng.
ââJag tror att det finns mycket potential för att hjĂ€lpa folk att uttrycka sig sjĂ€lva pĂ„ sĂ€tt som de inte nödvĂ€ndigtvis tĂ€nkt pĂ„. Det kan vara anvĂ€ndbart framför allt för studenter som har engelska som andrasprĂ„k eller för studenter som inte Ă€r vana vid det akademiska skrivsĂ€ttet, sĂ€ger hon till Insider.