Riksdagens mÄl Àr att Sverige ska vara bÀst i vÀrlden pÄ att anvÀnda digitaliseringens möjligheter. Men i skolans vÀrld har anvÀndningen av datorer och surfplattor gÄtt för snabbt fram, menar skolminister Lotta Edholm (L).
Regeringen skickar dÀrför ut Skolverkets senaste förslag pÄ en nationell digitaliseringsstrategi pÄ remiss, bland annat för att ta in synpunkter frÄn hjÀrnforskningen om hur barns inlÀrning pÄverkas av skÀrmarna.
Sissela Nutley, doktor i kognitiv neurovetenskap, har lÀnge efterfrÄgat forskning som stödjer den digitalisering som sker pÄ vissa hÄll i skolan.
ââOm man ser i digitaliseringsstrategin finns det inte en enda vetenskaplig referens. Den Ă€r inte vetenskapligt underbyggd över huvud taget, sĂ€ger hon.
Sedan den första strategin kom 2018 har mÄnga skolor ersatt analoga metoder med skÀrmar allt för tidigt, menar Sissela Nutley. Följden har enligt henne blivit att mÄnga barn inte hunnit lÀra sig grunderna för att skriva och stava.
ââAtt lĂ€ra oss frĂ„n digitala sammanhang gör att det blir svĂ„rare för oss att spara informationen i lĂ„ngtidsminnet, sĂ€ger Sissela Nutley.
ââNĂ€r vi lĂ€ser i en bok tar vi in fler sinnesintryck Ă€n nĂ€r vi lĂ€ser pĂ„ skĂ€rmen, vilket stĂ€rker lĂ€randet.
Risker i förskolan
Sedan nÄgra Är tillbaka rekommenderar VÀrldshÀlsoorganisationen (WHO) att barn under tvÄ Är inte bör anvÀnda skÀrmar alls. För barn mellan tvÄ och fyra handlar det om max en timme om dagen, men ju mindre desto bÀttre.
Ăn sĂ„ lĂ€nge har FolkhĂ€lsomyndigheten inga liknande rĂ„d eller riktlinjer.
FrÄn Skolverkets hÄll tar man upp att digitala verktyg i förskolan ska anvÀndas som ett komplement för att "frÀmja lek, kreativitet och sprÄkutveckling". Samtidigt ska hÀnsyn tas till de risker som finns för yngre barn.
Enligt Sissela Nutley finns det ingen forskning som pekar pÄ nÄgra fördelar med skÀrmar för de allra yngsta barnen.
ââHĂ€r ser man till och med risker kopplat till omfattande anvĂ€ndande under tvĂ„ Ă„rs Ă„lder, men Ă€ven upp till fem Ă„rs Ă„lder om man exempelvis ofta anvĂ€nder skĂ€rmen för att distrahera kĂ€nsloutbrott, eftersom man dĂ„ gĂ„r miste om att trĂ€na pĂ„ sin egna kĂ€nsloreglering och i stĂ€llet fĂ„r en massa snabba belöningar.
Populistiska utspel
FrÄgan om hur och nÀr datorer och surfplattor ska anvÀndas i skolundervisningen rÄder det delade meningar om. Att hjÀrnforskningen nu ska fÄ mer utrymme ser Elza Dunkels, internetforskare och docent i pedagogiskt arbete vid UmeÄ universitet, som ett tecken i tiden.
ââJag förstĂ„r vad de Ă€r ute efter och det Ă€r vĂ€ldigt inne att prata i de termerna i dag, men jag tycker att det Ă€r populistiska utspel som inte kommer leda till att elever fĂ„r det bĂ€ttre, sĂ€ger hon.
Att mÀta och testa barns hjÀrnor för att ta reda om skÀrmar Àr bra och dÄligt vid inlÀrning Àr inte möjligt, menar hon.
ââForskning visar att engagerade lĂ€rare som ser eleverna generellt ger bĂ€ttre resultat. Och det finns sĂ„ mĂ„nga fler parametrar som pĂ„verkar, inte minst barnets situation i övrigt och skolans lĂ€rartĂ€thet, sĂ„dant som det inte gĂ„r att kompensera för i en mĂ€tningsstudie.
Kan inte backa bandet
WHO:s rekommendationer om skÀrmtid för smÄ barn ger Elza Dunkels heller inte mycket för.
ââNĂ€r man tar upp Ă„ldrar och siffror pĂ„ det sĂ€ttet Ă€r det nĂ„gonting som vĂ€ldigt mĂ„nga lyssnar pĂ„ för att det kĂ€nns seriöst. Men WHO har inget vetenskapligt underlag för det och det Ă€r de vĂ€ldigt tydliga med i sin rapport.
Rapporten, som utgÄr frÄn barns ökade stillasittande och övervikt, tar Àven upp andra orsaker Àn skÀrmtiden, menar Elza Dunkels.
ââSom att barn sitter fastspĂ€nda vid barnstolar pĂ„ cykeln eller i bilen, att man skjutsar barnen och inte har tid att gĂ„ till förskolan. Det Ă€r ett lika stort fokus i rapporten, men det blir inte lika dramatiskt och framför allt Ă€r det uppenbart att det handlar om att vuxna mĂ„ste Ă€ndra sin livsstil.
Enligt Elza Dunkels gÄr det inte att backa bandet nÀr det kommer till digitaliseringen.
ââNu mĂ„ste vi förhĂ„lla oss till att barn kommer behöva den hĂ€r kompetensen. Det Ă€r egentligen det som utbildningsvĂ€sendet har i uppdrag i dag och det tycker jag Ă€r sjĂ€lvklart.