Totalt är det nästan 1 600 skolor som har granskats under åren 2013 och 2014. Inspektionen omfattar även 100 huvudmän, det vill säga kommuner, företag och organisationer som driver skolor.
Många skolor uppvisar brister, när det gäller arbetet med trygghet och studiero, men Jessica Hörnesten, utredare på Skolinspektionen, kan inte svara på om det har blivit värre i detta avseende, jämfört med exempelvis tio år tillbaka.
– Det är svårt att göra bedömningsjämförelser bakåt i tiden.
Skollagen har ändrats, och därmed har Skolinspektionen anpassat sig till vilka bedömningar som ska göras.
Hörnesten konstaterar att det här med trygghet och studiero är områden där det har funnits brister i skolorna även tidigare.
När det gäller elevhälsan har skollagen skärpts, och här är det många skolor som haft brister.
En av de granskade skolorna är Himalajaskolan i Hjorted, som fick en hel del påpekanden. Men enligt rektor Kristina Jonsson har samtliga av dessa nu rättats till.
En sak som Skolinspektionen dök ner på var till exempel att det inte stod tillräckligt tydligt i planen hur skolan gjorde för att motverka kränkande särbehandling.
Vid tillfället för inspektionen hade skolan ingen skolpsykolog, och fick kritik för det. Men det berodde på att den personen var sjukskriven och skolan inte fått någon vikarie. Det är inte rektorn som anställer skolpsykolog. Nu finns en skolpsykolog.