Allt yngre barn surfar allt mer

Ny undersökning om svenskarnas internetvanor visar att antalet förskolebarn som använder internet har ökat rejält.

Barn. Jolene Åberg är drygt ett år gammal och har börjat lära sig att klicka sig fram på en smartphone eller surfplatta.

Barn. Jolene Åberg är drygt ett år gammal och har börjat lära sig att klicka sig fram på en smartphone eller surfplatta.

Foto: Ellen Nielsen Kindstrand

Internet2014-11-14 08:30

Den årliga undersökningen "Svenskarna och internet" visar att antalet personer som använder internet fortsätter öka. Störst är ökningen bland förskolebarnen. I åldern mellan två och tre år använder var fjärde person internet dagligen. Av personerna mellan fyra och sex år använder var tredje internet dagligen. Att allt fler använder surfplattor är den största anledningen till ökningen.

På Älvdansens förskola används surfplattor i viss mån. Främst för att dokumentera vad som händer under dagarna, genom att fotografera och skriva små texter till bilderna. Esther Sjöblom, Arvid Ringenhag och Loart Shatri på Älvdansens förskola använder alla surfplatta eller smartphones hemma.

– Jag använder bara surfplattan på lördagar, berättar Esther.

Arvid och Loart däremot är båda dagliga användare av surfplatta respektive smartphone. De är alla tre överens om att det inte är roligt att sitta för länge med en surfplatta eller smartphone.

Charlotta Chronéer, besöker öppna förskolan Liten och stor med sina två barn. Båda barnen leker med klossar och lego på golvet.

– Det är viktigt att smartphones och internet bara blir ett komplement och inte tar över all annan lek.

Den äldre dottern, som nu närmar sig tre år, började använda surfplatta när hon var omkring ett år gammal. Hon kan nu klicka sig fram på den själv, men Charlotta vill helst inte att hon ska göra det.

– För då kan hon hamna varsomhelst.

Istället brukar dottern klicka fram youtube och sedan be sin mamma om hjälp att söka efter ett specifikt filmklipp.

Susanne Kjällander, filosofie doktor på Stockholms universitet genomför just nu sitt andra forskningsprojekt kring användningen av surfplattor på förskolor. Hon berättar att surfplattan har övergått från att vara pedagogens verktyg till att vara barnens verktyg. Susannes forskningsprojekt Appknapp visade att surfplattan i många fall utvecklar barnens kreativitet. För de allra yngsta barnen är ljudeffekter och musik de allra populäraste elementen.

– Stänger man av ljudet, som man ofta gör för att inte störa andra barn, tröttnar de yngre oftast fort.

Risker som kan finnas är givetvis stress och hög strålning, menar Susanne. Men den pedagogiska dokumentationen kan också innebära en risk.

– Det kan göra att barnen förlorar sin risk.

För om föräldrarna redan fått en bild skickad till sig på grodan som barnen såg under förmiddagen går överraskningsmomentet förlorat när de sedan vill berätta om händelsen hemma

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om