"Bamse" kan ta 85 ton

Paul "Palle" Hultberg har satsat flera miljoner kronor på ny båt, pråm och kran för att kunna ta tyngre laster i skärgården.

Satsning. Paul "Palle" Hultberg har satsat på ny pråm, båt och kran för att kunna ta större laster. Men på bilden ses även sonen Sebastian Hultberg samt Kalle Jonsson.

Satsning. Paul "Palle" Hultberg har satsat på ny pråm, båt och kran för att kunna ta större laster. Men på bilden ses även sonen Sebastian Hultberg samt Kalle Jonsson.

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

Investering2015-09-27 10:50

Det är nu 26 år sedan Palle Hultberg startade sitt företag, Smågö Service AB, och köpte den första pråmen, "Ambjörn".

Till jul för två år sedan fick han hem sin nya pråm, som barnen gav namnet "Bamse". Den byggdes i Mariehamn på Åland, och bogserades till sitt nya hem i Sverige av båten "Folke af Smågö", som Palle köpte samtidigt som Bamse.

Folke, som tidigare var hos räddningstjänsten i Göteborg, är den som puffar pråmen framåt. Det är bara vid längre sträckor och öppen sjö som Folke i stället drar pråmen.

VT gör ett besök vid Mörkvik, utanför Loftahammar, när den nya pråmen kommer in mot stranden för att lossa flis från Södra Malmö.

Totalt 4 500 kubikmeter flis ska Palle köra in till land. Efter mellanlagring i Loftahammar ska det vidare till något värmeverk för förbränning.

Det är stor skillnad i lastkapacitet mellan de båda pråmarna. Bamse kan ta 85 ton, vilket kan jämföras med Ambjörns 35.

– Det är en väldig skillnad. De jobben som jag gör nu, hade jag aldrig fått med lilla Ambjörn, säger Palle.

Å andra sidan har Ambjörn andra fördelar, som inte Bamse har:

– Den är självgående och lätt att ta sig fram med där det är grunt och trångt.

Den nya pråmen har kompletterats med en kran, som klarar att lyfta två ton på rak arm och som har en räckvidd på elva och en halv meter.

Båt, pråm och kran kostade tillsammans nästan fyra miljoner kronor, men av den summan fick han ett investeringsstöd på 600 000 kronor, vilket är det högsta belopp man kan få.

Han är glad över stödet, men tycker att det borde vara enklare att söka den här typen av stöd. Som det är i dag, vet han att det finns folk som drar sig för att ens ansöka.

– Det är en jättebra hjälp, men det är alldeles för komplicerat att söka, och det tar upp till ett år att få besked. När jag började -89 gick det på några veckor, så att man fick veta om det var positivt eller negativt.

Eftersom det är dyrt för markägarna att frakta timmer och massaved in till land, huggs det inte särskilt mycket i skärgården. Palle hoppas att det ska bli ändring på det nu, när han har investerat i en större pråm.

– Med en större pråm går det att få ner priset, så att det blir mer ekonomiskt, säger han.

För tillfället jobbar hans son, Sebastian Hultberg, i företaget och hjälper till med flistransporterna, men han ska snart börja plugga. I januari påbörjar han en utbildning till sjöbefäl.

Pråmen "Bamse"

Pråmen Bamse är sju meter bred och 18 meter lång. Den är en och en halv meter hög med ett djupgående på 40 centimeter. När den är fullastad är det 41 centimeter till vattenlinjen.

Pråmen i sig väger 41 ton och har en lastkapacitet på 85 ton.

För att den ska stå stadigt, när man till exempel lossar last, finns ett åtta meter långt stödben på vardera sidan, som kan hissas ner och stå på bottnen.

För tillfället fraktar Bamse containrar med flis som väger 13–14 ton styck. Bamse går inte för egen maskin, utan får hjälp av båten "Folke af Smågö", som omväxlande puffar och drar pråmen framåt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om