I brevet som är ställt till finansminister Magdalena Andersson, infrastrukturminister Tomas Eneroth och civilminister Lena Micko upprepar hon en del av det som region- och kommunpolitiker redan har anfört i olika uppvaktningar: Att EU-kommissionen pekat ut Kalmar Öland Airport som en särskilt viktig flygplats.
I brevet skriver hon att det med tanke på EU-kommissionens ställningstagande är förvånande att regeringen inte gått in och stött trafiken från Kalmar på samma sätt som man hjälpt flygtrafiken på Gotland och i norra Sverige. Där har statliga upphandlingar gjorts för att garantera trafik.
"Sverige går därmed emot ett ställningstagande som EU-kommissionen gjort. Av de flygplatser som nu får ta del av upphandlingen finns regioner som har snabbare transporter till Stockholm än vad Kalmar har med andra kollektiva transportslag", skriver hon.
– De övriga kommunikationerna i Kalmar län är inte särskilt bra, säger Cecilia Schelin Seidegård.
Hon tar också upp den pågående coronakrisen som innebär att det mesta av verksamheten vid flygplatsen för närvarande ligger nere. Trots nerdragningarna gör flygplatsen just nu förluster på 600 000 kronor i veckan.
För bara några månader sedan gick Region Kalmar Län in som delägare i flygplatsen. En tanke med affären var att ge flygplatsen ett kapitaltillskott för att kunna utveckla flygtrafiken.
– Nu riskerar krisen att bli en dödsstöt för flygplatsen, säger Cecilia Schelin Seidegård.