Landstinget antog transportplan

Nu har även landstingsstyrelsen ställt sig bakom den regionala transportplan för Kalmar län, som tidigare antagits av regionförbundet.

Kollektivtrafik. Att utveckla stråktrafiken och skapa säkrare hållplatser vid E?22 är en viktig del i den regionala transportplanen.

Kollektivtrafik. Att utveckla stråktrafiken och skapa säkrare hållplatser vid E?22 är en viktig del i den regionala transportplanen.

Foto: Karin Hertz

Kalmar län2018-02-11 14:00

Det var i december som regionförbundet antog den nya regionala transportplan som sträcker sig mellan åren 2018 och 2029.

Att landstinget varit med i beredningen av ärendet beror på att det handlar om en långsiktig plan/strategi, och att regionförbundet och landstinget under nästa år kommer att gå samman till Region Kalmar län.

Enligt alliansens landstingsråd Malin Sjölander (M) var landstingsstyrelsens beslut därför i praktiken en formalitet.

– Det är lite frustrerande att vi kommer in så sent i processen och att planerna kommer i vårt knä i elfte timmen. Men det kommer fler planer och nu börjar vi i alliansen om från början för att kunna vara tydliga med våra prioriteringar och var vi står, säger hon.

I planen anges hur den ekonomiska ramen på 931 miljoner kronor för de tolv åren ska fördelas.

Allra mest, 480 miljoner kronor, satsas på vägar. De största investeringarna planeras för väg 136 på Öland samt riksväg 23 mellan Målilla och Hultsfred.

125 miljoner går till samfinansiering av nationella objekt, där järnvägstrafiken på Tjust- och Stångådalsbanan får 50 miljoner kronor.

100 miljoner kronor satsas på kollektivtrafikåtgärder där mer än hälften kommer att läggas på bytespunkter/stationer längs med E 22. Det handlar om att utveckla stråktrafiken utanför orterna Kalmar, Mönsterås, Oskarshamn och Västervik. I detta arbete ingår exempelvis att bygga säkrare hållplatser vid E 22.

Malin Sjölander menar att de pengar som anslås till länet inte räcker långt och är besviken över att inte fler satsningar på exempelvis järnvägar i länet gjorts i den nationella planen.

– Då är det fel att vi ska tvingas avsätta dyrköpta regionala pengar till nationella projekt, som järnvägstrafiken, säger hon.

Frågan om en ny, sydlig infart till Västervik tas också upp i planen. Under de sista åren av planen finns utrymme för att förbereda arbetet med en sådan. Västerviks kommun har i samrådshandlingarna inför antagandet tryckt på behovet.

Men Malin Sjölander anser att kommunen kunde ha gått på ännu hårdare.

– Det är en sådan viktig fråga, inte enbart för Västerviks kommun, utan handlar även om exempelvis säkerhet från patienter som kommer från Oskarshamn och ska besöka sjukhuset i Västervik, säger hon.

Transportplaner

Syftet med en transportplan är att fördela den ekonomiska ramen tilldelad av regeringen på de infrastrukturinvesteringar som anses ge bäst regional nytta.

Den nationella planen är framtagen utifrån ett trafikslagsövergripande perspektiv. I Kalmar län hanterar den vägarna E 22, riksväg 25, riksväg 40 samt alla järnvägar. Grunden för prioriteringarna är att i första hand vårda den befintliga infrastrukturen och använda den mer effektivt.

Den regionala transportplanen omfattar investeringar på det regionala vägnätet, det vill säga alla statliga vägar utom de ovan nämnda. Planen ska prioritera åtgärder som stödjer länets utvecklings- och tillväxtpotential, enligt förslaget till RUS – Regional utvecklingsstrategi för Kalmar län 2013.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om