Patienternas synpunkter ska ge förbättringar

Att systematiskt ta tillvara på patienternas synpunkter och klagomål ska i förlängningen utveckla vården.

Foto: Ellen Nielsen Kindstrand

Kalmar län2017-03-31 07:30

Patientnämnden är en fristående och opartisk del av landstinget. Nämnden har i uppgift att stödja och hjälpa enskilda patienter. Varje år kommer det in cirka 700 synpunkter från patienter och anhöriga på hur vården bedrivs.

För att bättre ta vara på det som patienterna påpekat har landstinget tagit fram rutiner för hur man ska hantera dessa patientnämndsärenden, skriver landstinget i Kalmar i ett pressutskick. Om man tar tillvara på de synpunkter som kommer in på ett systematiskt sätt bidrar det till att utveckla vården, menar landstinget.

De som har arbetat fram rutinerna är nio representanter från olika förvaltningar inom landstinget. För att få en likvärdig behandling av synpunkter och klagomål har gruppen tagit fram ett flödesschema för att ärendets gång ska bli tydlig från start till slut.

En särskild grupp ska tillsättas som kommer titta närmare på de synpunkter som Patientnämnden får in. Därefter ska gruppen ge förslag till insatser och förbättringar till sjukvårdsledningen. Detta för att bidra till förbättring av vården. Man räknar med att arbetssättet är klart och i gång 2018.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om