Kritiken växer efter polisens stora omorganisation. I veckan berättade VT om hur länets kommunalråd skickat en skrivelse till polisens region Syd där de varnar för att kaoset öppnar för medborgargarden. Nu har även larmoperatörer gått ut och berättat om hur en ohållbar arbetssituation leder till långa väntetider för de som larmar polisen via SOS.
"Åtta minuters väntetid på 112-samtal till polisen. Du hinner bli ihjälslagen flera gånger om på den tiden. Det är ohållbart", säger en larmoperatör som tidningarna HD och Sydsvenskan har pratat med.
Marie Jarmerus, chef för regionledningscentralen i syd, bekräftar att svarstiderna varit längre än vanligt den senaste tiden. Framför allt handlar det om de tillfällen då ovanligt många ringer in till polisen samtidigt.
– När det snöar i Blekinge kan vi ha höga toppar, och vid topparna är det svårt att hinna med. Men vårt nationella mål är att svara inom 15 till 55 sekunder.
Orsaken till att svarstiderna blivit längre är delvis att upptagningsområdet blivit större i och med polisens centralisering, då Skåne och Blekinge slogs ihop med Kalmar och Kronobergs län. Bemanningen på larmcentralen har inte ökat i samma omfattning.
– Det är svårt att rekrytera larmoperatörer. Fem av de som rekryterades slutade efter 19 veckor på grund av den höga arbetsbelastningen, säger Marie Jarmerus.
Nya tekniska system som tar tid att sätta sig in i är en annan faktor som försvårat för larmoperatörerna.
För att komma tillrätta med problemen vidtar polisen nu en rad åtgärder. Personal har kommenderats in från andra delar av polisorganisationen, och man letar personal bland såväl poliser som civila.
En åtgärd handlar om hur man jobbar med larm om viltolyckor. I Kronoberg och Kalmar sker extremt många viltolyckor, och att hantera dem är ett stort arbete för operatörerna. Framöver ska en särskild expedition införas för att ta hand om just dessa larm.
Enligt Marie Jarmerus är det svårt att säga när situationen kan vara löst. Allt beror på hur rekryteringarna går, och hur snabbt det går för personalen att komma in i den nya tekniken och metoderna.
– Målet är att det ska bli bättre och bättre varje dag.